Dzisiejszy biznes w znacznym stopniu opiera się o wywieranie wpływu na innych. Wpływ staramy się wywrzeć zarówno na klientów czy kontrahentów, ale również na współpracowników czy osoby podwładne w organizacji. To, w jaki sposób zdecydujemy się wywierać wpływ na innych może być uzależnione od wielu różnych czynników.
Przede wszystkim, istotny jest efekt, jaki chcemy wywołać. Jeśli staramy się zachęcić kogoś do pewnych zachowań, często wystarczy pozytywna motywacja, język korzyści i inne metody, które w bardzo łagodny sposób wpływają na innych.
Jeśli jednak mamy nieco trudniejsze zadanie, bardziej oporną osobę, czy też większą konieczność osiągnięcia sukcesu, wówczas pomocne mogą okazać się różne techniki manipulacyjne. Jedną z tych technik bez wątpienia jest psychomanipulacja, która opiera się przede wszystkim na tym, by skutecznie wywierać wpływ na inne osoby poprzez stosowanie psychologicznych narzędzi.
Manipulacja, socjotechniki czy perswazja to jedne z najczęściej stosowanych metod wpływania na zachowanie, decyzje czy wybory innych osób. Przykłady z życia codziennego i biznesu można by mnożyć, ale ich zastosowanie często uświadamiamy sobie dopiero znacznie po fakcie.
Rzadko kiedy udaje nam się zorientować, że własnie teraz ktoś stara się wywrzeć na nas swój wpływ. Jeśli jednak nauczymy się rozpoznawać podstawowe techniki manipulowania ludźmi, bez wątpienia zorientujemy się również, gdy ktoś zechce zastosować manipulację względem nas samych.
Wielu specjalistów uważa, że psychomanipulacja stała się wręcz obsesją naszych czasów. Obecnie niemal każdy sięga po techniki manipulacyjne, kiedy tylko chce osiągnąć swój cel. Zarówno w życiu codziennym, jak i w biznesie jesteśmy niemal zarzucani przez zachowania oparte o manipulację i perswazję. Ich efekty są często bardzo różne.
Czasem może to być jedynie decyzja o zakupie dwóch opakowań ciastek zamiast jednego, ale może to być również decyzja o zakupie na raty wartościowych przedmiotów, wartych wiele tysięcy. Warto więc poznać techniki manipulacyjne i świadomie poddawać się im, bądź nie.