Co to jest sektor B2B
B2B i jego znaczenie w marketingu
B2B to skrót pochodzący z języka angielskiego - business to business. Są to transakcje pomiędzy podmiotami gospodarczymi niezależnie od ich ilości. Jest to forma biznesu internetowego, gdyż w obecnych czasach trudno wyobrazić sobie relacje zachodzące między przedsiębiorstwami bez formy internetowej.
Obszary na jakich występuje business to business
Business to Business obejmuje obszary, które w dużej mierze uzależnione są od typu, a także rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Na samym początku największe znaczenie ma przygotowanie określonej oferty.
Drugim krokiem jest zbieranie zamówień od potencjalnych kontrahentów. Następnie koniecznie należy potwierdzić daną ofertę i dokonać płatności. W tym przypadku może to być zarówno płatność internetowa, jak i pre płatność. Towar wydany jest do danego podmiotu gospodarczego wraz z dokumentami potwierdzającymi realizację zamówienia.
W tym przypadku należy również dołączyć dokumenty dotyczące reklamacji, zwrotu, a także zawrzeć potwierdzenie serwisu gwarancyjnego. Kluczowe znaczenie ma tutaj reklama i szeroko rozumiany e-marketing, aby dotrzeć do przedsiębiorstw.
Przykładem obszarów działalności może być np. rynek kosmetyczny, to jest firma kosmetyczna, która zamierza wprowadzić do sprzedaży nowy krem nawilżający, jednocześnie redukujący zmarszczki. Aby sprawdzić czy towar będzie miał rację zbytu, koniecznie należy rozpoznać rynek, następnie zaprezentować ofertę przedstawicielom handlowym zajmującym się sprzedażą kosmetyków.
Tutaj należy również zwrócić uwagę na przeprowadzenie badań społecznych, mogą być one w formie zogniskowanych wywiadów grupowych, podczas których zaprezentuje się nową ofertę. Warto przy tym dobrać odpowiednią grupę wiekową do której dedykowany jest produkt. Po określonym czasie i opracowaniu wyników badań można rozpocząć zbieranie zamówień na podstawie ustalonych warunków, które obejmują cenę, formę dostawy i czas realizacji zamówienia.
Ostatnim krokiem jest ustalenie formy płatności. Oczywiście wszystko musi być potwierdzone stosownymi dokumentami.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Wybierz nasze szkolenia online- Brak ograniczeń geograficznych i lokalizacyjnych
- Duża wartość szkoleniowo-merytoryczna
- Pełna interaktywność
- Popularne technologie: Microsoft Teams, Google Meet, Webex, Zoom, Clickmeeting
Zapraszamy do zapoznania się z:Horyzontalny i wertykalny rynek Business to Business
Handel pomiędzy przedsiębiorstwami odbywa się na dwóch płaszczyznach. W przypadku rynku wertykalnego jest to jeden sektor czy branża. W przypadku rynku horyzontalnego dokonywane są transakcje pomiędzy firmami różnych branż.
Wszystkie kontakty jakie zachodzą w relacjach business to business muszą być sprawne, a także odpowiednio zaplanowane. Aby dotrzeć do klienta koniecznie należy zaproponować korzystną ofertę, ale także sposób jej realizacji musi być szybki. Niezależnie czy dotyczy to rynku wertykalnego czy też rynku horyzontalnego.
Przykładem transakcji horyzontalnej może być sprzedaż mebli przez ich producenta do sieci hoteli. Z kolei rynek wertykalny może obejmować sprzedaż mebli do sklepu meblarskiego oferującego meble różnych producentów.
Technologie informatyczne w business to business
Cały model business to business w dużej mierze musi opierać się na informatyce i kontaktach online. Dzięki temu dotarcie do klienta jest stosunkowo proste, ale również znacząco można przyspieszyć realizację zadań.
Zatem sprzedaż odbywa się na dedykowanych portalach, a nawet serwisach aukcyjnych. Kropką nad i są oprogramowania dla firm.
Dzięki wydajnemu serwerowi wszelkie procesy transakcyjne są skrócone do minimum. Można złożyć więcej zamówień, a także więcej zrealizować, co w dużej mierze przekłada się na przyrost dochodów i optymalizację kosztów. Nie można również nie poruszyć aspektu bezpieczeństwa, gdyż w przypadku dokonywanych płatności można zastosować połączenia kodowane, dzięki którym wszystkie transakcje są bezpieczne.
Chciałbyś rozszerzyć
działania sprzedażowe poza spotkanie z klientem? Może chciałbyś uzyskiwać lepszą skuteczność z rozmowy z klientem albo chcesz zostać lepszym negocjatorem? Zobacz nasz dział:
sprzedaż szkolenia i m.in.:
Wybierz najlepszą firmę szkoleniową roku.
Można również na bieżąco śledzić zamówienie, zatem kontrahent na każdym etapie informowany jest o postępach w tranzycie.
Czym różni się B2B od B2C?
W internecie i szeroko rozumianym biznesie internetowym oprócz Business to Business występuje także B2C, które można przetłumaczyć jako business to consumer zatem oznacza to iż firma prowadzi interesy z klientem detalicznym.
Zatem dane przedsiębiorstwo składa propozycję klientowi detalicznemu. Taka propozycja może mieć formę reklamy w internecie, gdyż przedsiębiorstwa korzystają często z usługi Google Adwords, a osobom, które trafiają na ich stronę wyświetlają reklamę, dzięki plikom cookies.
Na rynku występuje niezwykle konkurencja zatem niezwykle istotne znaczenie ma dotarcie do klienta, niezależnie czy jest to klient indywidualny czy firma. Zatem oferowany produkt nie tylko musi spełniać normy jakościowe, ale również nadrzędne znaczenie ma cena oraz sposób realizacji zamówienia, a także szeroko rozumiany marketing.
Zatem wykorzystanie kampanii Google może mieć tutaj duże znaczenie, zarówno w kontaktach Business to Business, jak i B2C. Kolejną zaletą takiego rozwiązania jest bezpieczeństwo transakcji, gdyż płatność może być w formie bezgotówkowej. Klient może również na bieżąco monitorować swoje zamówienie online, co również stanowi dla niego oszczędność czasu, podobnie jak w przypadku transakcji business to business.