Każda firma i przedsiębiorstwo zarabia oferując jakieś dobra bądź usługi. Oznacza to, że potrzebuje ona kompetentnych osób, które zajmą się promowaniem ich produktu i przeprowadzą rozmowę z potencjalnym klientem. Takimi osobami są właśnie konsultanci do spraw sprzedaży.
To osoby posiadające szeroki zakres wiedzy o oferowanych przez ich firmy produktach i usługach. Ich podstawowym zdaniem jest nawiązanie i utrzymanie kontaktu z potencjalnym klientem i przedstawienie mu informacji o ofercie ich firmy. Znajomość produktów pozwala konsultantom wypracować odpowiednią strategię pozwalającą zmaksymalizować sprzedaż – na przykład kierując swoją uwagę przede wszystkim na grupę konsumentów najbardziej zainteresowanych zakupem ich dóbr.
Kluczową kwestią jest także posiadanie wysokich kompetencji interpersonalnych. Muszą oni zainteresować często niechętnych podjęciu rozmowy klientów produktem, którego niekoniecznie potrzebują. Konsultant musi wyczuć, kiedy warto poświęcić czas i energię na rozmowę z nieprzekonanym człowiekiem a kiedy lepiej odpuścić.
Pracodawcy często przeprowadzają szkolenia dla konsultantów, by mieli oni szansę poznać różne techniki negocjacji i sprzedaży, tak by móc dotrzeć do jak największej ilości osób. Ich pracę rozlicza się najczęściej na bazie wyznaczanych wcześniej ilościowych celów sprzedaży.