Z serii OK – kluczowa kompetencja w Obsłudze Klienta

Umiejętność zadawania pytań. Pytania otwarte umożliwiają odpowiedzi rozwinięte, powodują otwieranie się Klienta, ujawnienie jego potrzeb i oczekiwań lub problemów, zachęcają do otwartego wyrażania swoich oczekiwań, umożliwiają uzyskanie maksymalnie dużej liczby informacji, zarazem utrudniając udzielanie prostych odpowiedzi „tak” lub „nie”.

Gamma - Z serii OK - kluczowa kompetencja w Obsłudze Klienta

Kluczowa kompetencja w Obsłudze Klienta

 
Przez pytania otwarte oddajemy kierowanie rozmową rozmówcy, ale poprzez jednoczesne uważne i aktywne słuchanie przekazujemy Klientowi swoje zainteresowanie nim oraz doceniamy jego ważność, dajemy mu też możliwość wyrażenia osobistych poglądów i emocji.

Przykładowymi pytaniami otwartymi są:
  • Co interesuje Pana w naszej ofercie?
  • W jaki sposób chcieliby się Państwo rozliczać?
  • Gdzie moglibyśmy się ponownie spotkać?
  • Jaki termin najbardziej Panu odpowiada?

Pytania zamknięte wymagają odpowiedzi krótkich i konkretnych, służą do uściślenia dotychczasowych informacji, faktów i konkretnych ustaleń, umożliwiają przejmowanie kontroli nad rozmową – kto pyta, ten prowadzi; pytania zamknięte wymagają odpowiedzi prostych, konkretnych, typu „tak” lub „nie”, „który”, „kto” itp.; należy je stosować, kiedy już posiadasz sporo informacji o Kliencie i domyślasz się, jakie są jego potrzeby.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Sprawdź naszą ofertę. Najpopularniejsze szkolenia sprzedażowe online:



Należy stosować je z wyczuciem, aby Klient odniósł wrażenie, że zależy Ci jedynie na upewnieniu się co do jego oczekiwań i życzeń, zamiast wrażenia przesłuchania – dobrze jest wyjaśnić cel zadawania tak wielu pytań, aby utwierdzić Klienta, że zależy Ci na nim i dbasz o jego interesy („Zadam teraz Panu kilka pytań, abyśmy mogli wspólnie wybrać najbardziej korzystną dla Pana ofertę”) Przykłady pytań zamkniętych:

  • Czy chce Pan rozliczać się w ratach?
  • O której godzinie miałbym przyjść?
  • Ile osób będzie obecnych na prezentacji?

Dobrze jest stosować kombinację pytań otwartych i zamkniętych. Nie zgaduj, o co chodzi Klientowi i nie zadowalaj się oczywistościami, unikaj też pułapek łatwego przekonania, że wszystko już wiesz. Szukaj wątpliwości i sprawdzaj je stosując parafrazy, pytania otwarte i zamknięte.

Techniki aktywnego słuchania

Technikami aktywnego słuchania określa się wszystkie te zachowania, które umożliwiają lepsze zrozumienie Klienta. Dodatkową wartością stosowania technik aktywnego słuchania jest to, że mają one bezpośredni wpływ na budowanie dobrych relacji z Klientem, podkreślają nasze dostosowanie do jego sposobu komunikowania oraz wagę, jaką przywiązujemy do jego potrzeb ujawnianych podczas wypowiedzi.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Szukasz szkoleń online? Realizujemy zarówno pojedyncze interaktywne warsztaty online, procesy kaskadowe. Korzystamy z większości dostępnych technologii transmisji video

Sprawdź nasze szkolenia online:

Zapoznaj się również z: szkolenia menedżerskie i szkolenia rozwój osobisty

Parafraza

Parafraza jest metodą aktywnego i uważnego słuchania. Jest informacją zwrotną dla partnera, o tym czy dobrze zrozumieliśmy jego słowa. W parafrazie powtarzamy własnymi słowami podstawowe sformułowania partnera, kluczowe frazy jego wypowiedzi, sprawdzając czy dobrze zrozumieliśmy intencje i treści jego wypowiedzi.

Parafraza wymaga bardzo dużej koncentracji uwagi na partnerze. Niektórzy mówią, że jest to praktyczny test na umiejętność uważnego słuchania.

Parafraza może zaczynać się od następujących zwrotów:

  • Z tego, co mówisz, rozumiem, że...
  • O ile cię dobrze zrozumiałem, to...
  • Rozumiem, że...

Parafraza pomaga towarzyszyć człowiekowi w jego trudnych sprawach bez konieczności brania za te sprawy odpowiedzialności. Jesteśmy z Klientem, towarzyszymy mu w jego trudnościach, nie odrzucamy go, ale nie bierzemy odpowiedzialności za jego problemy, bo to są jego problemy. Parafrazy nie należy mylić z interpretacją.

Przykład:

„Chciałbym kupić u was telewizor TRILUX, zastanawiam się czy to dobry produkt i czy warto na to wydać aż tyle pieniędzy”.

Parafraza:

„Z tego co pan mówi, rozumiem, że chciałby pan kupić u nas telewizor TRILUX i zasięgnąć informacji o jego jakości.”

Interpretacja występuje wtedy, gdy dodajemy własne wątki i fantazje do wypowiedzi Klienta.  Parafraza to wierne powtarzanie wypowiedzi, względnie przeformułowanie podstawowego wątku wypowiedzi Klienta przy użyciu podobnych lecz w mniejszej ilości słów (bez fantazji).

Odzwierciedlenie

To dopasowanie się do partnera np. postawą ciała, głosem, gestykulacją. Nie chodzi o wierne naśladownictwo, które kojarzyć się może z przedrzeźnianiem, ale o subtelne dopasowanie się do rytmu rozmówcy. Robimy to, aby lepiej zrozumieć i zbliżyć się do jego rzeczywistości.

Osiągamy to poprzez odzwierciedlanie:

  • pozycji i dynamiki ciała,
  • tempa i siły mówienia,
  • nastrojów i tematów ważnych dla partnera.

Gamma

W  rankingu Gazety Finansowej zajęliśmy 1 miejsce. Istniejemy 10 lat na rynku. Współpracuje z nami ponad 100 trenerów. w poprzednim roku przeszkoliliśmy ponad 6 tys. klientów indywidualnych i ponad tysiąc klientów instytucjonalnych. Oferujemy szkolenia otwarte i zamknięte. Szkolenia HR i szkolenia dla administracji publicznej. Zobacz nasze nowe szkolenia: ESSENCE LEARNING.

 

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza