Jak dobrze przygotować się do kontaktu sprzedażowego?
Na tym etapie warto przemyśleć sobie, jak będzie przebiegał kontakt sprzedażowy, czyli obmyślić strategię działania. Dobrze przemyślany plan znacznie ułatwia przeprowadzenie sprzedaży. Kiedy postępujemy według wcześniej ustalonej strategii, wiemy na którym etapie sprzedaży jesteśmy i mamy jasność co do kolejnych kroków.

Oczywiście, sprzedaż jest kontaktem z żywym człowiekiem i nie jesteśmy w stanie do końca przewidzieć jego reakcji. Dlatego wcześniej ustalony plan możemy też poddawać zmianom i modyfikować w zależności od sytuacji. Jednak warto pamiętać, że to handlowiec ma „przeprowadzić” klienta przez sprzedaż, to on jest tu przewodnikiem, ekspertem, doradcą i on zna kolejne etapy działania. Dlatego dobry plan często zawiera nawet kilka wariantów działania, które wybieramy w zależności od reakcji, odpowiedzi klienta. Doświadczeni handlowcy są w stanie z dużym prawdopodobieństwem określić wszystkie możliwe odpowiedzi drugiej strony w każdym z etapów działania. Przygotowanie wcześniej odpowiedzi na każdą z nich pozwoli nam czuć się swobodnie w czasie rozmów sprzedażowych. Klient nie będzie miał poczucia, że jesteśmy niepewni, że udało mu się zbić nas z tropu. Uzyska za to poczucie bezpieczeństwa, komfort kontaktowania się z osobą profesjonalną i dobrze przygotowaną do swojej pracy.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Sprawdź naszą ofertę. Najpopularniejsze szkolenia sprzedażowe online:
- Szkolenie komunikacja z klientem. Lojalny, zadowolony klient to wartość, skarb. Trzeba o niego dbać..
- Finalizacja sprzedaży online. Jak opanować techniki właściwego finalizowania rozmów oraz dalszego prowadzenia klienta?
- Techniki sprzedaży B2B online. Szkolenie ma za zadanie przygotować handlowców do prowadzenia rozmów z klientami w nowy sposób
Aby być dobrze przygotowanym do rozmowy sprzedażowej warto prócz ustalenia planu działania poznać potencjalnego klienta. Dobrze jest wykorzystać wszelkie możliwe źródła: internet, gazety, znajomi, itp., by jak najdokładniej wiedzieć, z kim mamy do czynienia (historia, inwestycje, sukcesy itp.). Im więcej informacji na temat potencjalnego klienta zbierzemy, tym łatwiej jest nam od samego początku rozmowy dobrze dobierać argumenty i skutecznie zachęcać go do podjęcia z nami współpracy. Klient nie musi wiedzieć, że zbieraliśmy informacje na jego temat. Jednak dzięki naszej wiedzy o nim i odpowiedniemu przedstawianiu korzystnych stron naszej oferty (tylko tych, którymi klient może być zainteresowany) możemy stworzyć u naszego kontrahenta poczucie, że propozycja, którą składamy jest dokładnie tym, czego potrzebuje. Nawet, jeśli klienci zorientują się, że „zasięgnęliśmy języka” i dowiedzieliśmy się czegoś o ich firmie, zwykle to doceniają, gdyż oznacza to, że są dla nas kimś ważnym, a nie tylko kolejnym telefonem w bazie danych.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Wybierz nasze szkolenia online- Brak ograniczeń geograficznych i lokalizacyjnych
- Duża wartość szkoleniowo-merytoryczna
- Pełna interaktywność
- Popularne technologie: Microsoft Teams, Google Meet, Webex, Zoom, Clickmeeting
Dla ułatwienia dobrego przygotowania się do kontaktu sprzedażowego, dobrze jest prześledzić podane niżej punkty, które zbierają jego najważniejsze elementy:
PRZYGOTOWANIE DO SPRZEDAŻY – LISTA PUNKTÓW KONTROLNYCH
Cele
- Jakie są cele główne, które chcę osiągnąć w trakcie całego kontaktu sprzedażowego?
- Jak mogę te cele podzielić na cele cząstkowe, do osiągnięcia na poszczególnych etapach?
- Czy ustalone przeze mnie cele są realne i osiągalne?
- W jaki sposób będę realizował cele (plan konkretnych działań)
- Jak będę weryfikował realizację celu (czyli po czym poznam, że go osiągnąłem)?
- Co zyskuję dzięki osiągnięciu każdego z ustalonych celów?
Wiedza o kliencie
- Jakie informacje o kliencie będą przydatne?
(wielkość firmy, branża, oferowane produkty lub usługi, konkurencyjność oferty, pozycja na rynku, misja firmy, filozofia działania, relacje z moją konkurencją, w jakim celu chcą zakupić moje usługi (produkty), jacy/ilu pracowników będzie z nich korzystać itp.) - Co wiem o osobie, z którą będę rozmawiać?
(stanowisko, możliwości decyzyjne, styl osobowościowy itp.)
Elementy oferty odpowiednie w przypadku tego klienta
- Jakie elementy mojej oferty mogą być dla klienta szczególnie interesujące (na podstawie zebranych informacji o kliencie)?
- Czy dobrze znam parametry wszystkich produktów/usług, które mogę zaoferować?
Strategia postępowania
Pierwszy kontakt
- W jaki sposób rozpocznę rozmowę?
- Czy potrafię kontrolować elementy mające wpływ na wywierane przeze mnie wrażenie?
- Które z argumentów/informacji o moich usługach/produktach najskuteczniej zachęcą klienta do odbycia ze mną rozmowy?
- Jak wzbudzę chęć podjęcia współpracy i zbuduję swój pozytywny wizerunek w oczach klienta?
Dalsze etapy sprzedaży
- Jaki mam plan postępowania w dalszych etapach kontaktu sprzedażowego?
Referencje
- Czy są klienci, którzy mogą polecić korzystanie z moich usług?
- Czy są tacy klienci w branży, w której działa mój potencjalny klient?
Obsługa klienta – nowoczesny i tradycyjny klient
Nowoczesny Klient kieruje się potrzebą oszczędności czasu i informacji. Stawia wiarygodność i profesjonalizm nad relację i atmosferę rozmowy.Zaawansowane techniki sprzedaży B2B
Dziś jeśli nie zrozumiesz biznesu klienta to zostanie ci wyłącznie gra ceną – spirala rabatów. Alternatywą jest nowoczesna sprzedaż B2B – 3 graczy, którzy zwykle…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej