Jak być dobrym sprzedawcą? Standardy obsługi klienta

Z pozoru mogłoby się wydawać, że zawód sprzedawcy nie jest jakoś szczególnie trudny i wymagający, ale rzeczywistość okazuje się zupełnie inna.

Gamma - Jak być dobrym sprzedawcą? Standardy obsługi klienta

Jak być dobrym sprzedawcą? Standardy obsługi klienta


Otóż wcale nie tak łatwo być dobrym sprzedawcą, który osiąga sukces, a jednocześnie jest lubiany przez klientów. Często bowiem zdarza się nam narzekać na ekspedientki w sklepie, handlarzy na rynku, sprzedawców w sklepach z RTV i AGD. Jak zatem być być dobrym sprzedawcą?

Przede wszystkim należy mieć pojęcie o tym, co się sprzedaje. Jeśli pracujemy w sklepie odzieżowym to warto wiedzieć, jak łączyć ze sobą ubrania, jaki kolor pasuje do ciemnych włosów, jaki do bladej cery itd. Klienci pytają często również o materiały, z których wykonano dane ubrania.

Musimy także nauczyć się różnych nazw, gdyż niedopuszczalne jest, że nie będziemy wiedzieli, jak wygląda bluzka oversize itp. Najgorzej jednak jest wtedy, gdy sprzedajemy np. komputery i kompletnie się na nich nie znamy. Klient zadaje różne pytania, a my wiemy o wiele mniej niż oni i zaczynamy się gubić. Warto mieć świadomość tego, że kupujący szybko zauważy, iż nie wiemy zbyt wiele. Przez to staniemy się niewiarygodni, a szanse na sprzedaż znacznie zmaleją.

Poza tym bardzo istotne jest nasze zachowanie. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że nie wolno klienta zadręczać swoją nachalnością. Jeśli ten mówi, że tylko się rozgląda, nie ma sensu wciskanie mu jakichś produktów. Lepiej poczekać, aż sam zapyta nas o radę.

Z kolei, jeśli klienta pyta o białą bluzkę, to na początku powinniśmy przynieść jej ze trzy sztuki, a nie dziesięć. Nie ma sensu także namawianie kogoś na siłę na kupno dodatkowej rzeczy albo takiej, która ewidentnie mu nie odpowiada. Nawet jeśli pod naszym naciskiem ją kupi, za chwilę przyjdzie ją zwrócić i możliwe, że do naszego sklepu więcej nie wróci.

Wyczekiwanie pod przymierzalnią również nie jest zbyt grzeczne. Oprócz tego należy pamiętać o uśmiechu i życzliwości. Nie możemy zachowywać się tak, jakbyśmy pracowali za karę i od niechcenia rozmawiać z klientem. Poza tym musimy być kulturalni i zachować zimną krew nawet wówczas, gdy ktoś nas zdenerwuje. Poza tym musimy być odważni. Jeśli będziemy tylko siedzieć za ladą, to z pewnością nie sprzedamy zbyt wiele.

Oczywiście na początku ciężko jest zastosować się do tych wszystkich rad, ale z czasem z pewnością zacznie przychodzić nam to coraz łatwiej. Odpowiednie zachowanie wobec klienta to już duża część sukcesu.

 

Chcesz poprawić swoje umiejętności negocjacyjne? Chcesz obronić się przed psychomanipulacją? Chciałbyś rozszerzyć działania sprzedażowe poza spotkanie z klientem? Może chciałbyś uzyskiwać lepszą skuteczność z rozmowy z klientem? Zobacz nasz dział: szkolenia handlowe i szkolenia:
Wybierz firmę szkoleniową roku.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza