Bariery efektywności osobistej 4/4 - Przyczyny pracoholizmu
Perfekcjonizm
Jest to cecha osobowości lub rodzaj nawyku w działaniu. Osoby charakteryzujące się perfekcjonizmem bardzo rzadko są zadowolone z efektów swojej pracy, często nie doceniają siebie i mocno przeżywają porażki. Stosują atrybucję wewnętrzną szukając przyczyn porażek w swoich działaniach poprzez obwinianie siebie. Perfekcjoniści poświęcają bardzo dużo czasu na dopracowywanie swojego „dzieła” przez, co pracują wolniej i mniej efektywnie.
Przyczyny perfekcjonizmu mogą być bardzo różne:
- Niskie poczucie wartości
- Strach przed oceną innych
- Niska ocena własnych kompetencji
- Strach przed porażką
- Brak pewności siebie
- Nawykowe działania
- Przesadna dbałość o detale i szczegóły
- Ciągła potrzeba sprawdzania się
- Stawianie sobie wysoko poprzeczki
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Przygotowując nasze szkolenia HR online nie przekładamy treści i procesu „jeden do jednego” ze szkoleń stacjonarnych.
Zobacz nasze szkolenia HR.
Zobacz więcej:
szkolenia HRPraktyczne wskazówki pozwalające przeciwdziałać perfekcjonizmowi:
1. Ustalenie kryteriów sukcesu
Jeszcze przed realizacją zadania warto ustalić w jasny sposób, jakie kryteria muszą być spełnione, aby cel został osiągnięty.
2. Ustalanie ram czasowych i „kamieni milowych”
Jeżeli zadanie nie jest czasochłonne i skomplikowane ustalamy sobie deadline – nieprzekraczalny termin realizacji zadania. Jeżeli natomiast zadanie wymaga dużej ilości czasu definiujemy tzw. „kamienie milowe”. Kamień milowy to punkt kontrolny określający jaka część zadania i w jakim czasie powinna być wykonana. Kamienie milowe dzielą jedno duże zadania na szereg mniejszych.
3. Stosowanie zasady Pareto
Pamiętajmy, że zgodnie z zasadą Pareto 20% działań daje 80% efektów. Jeżeli nie mamy czasu na zadbanie o detale to koncentrujemy się na tych działaniach, które przynoszą realny postęp pracy i wymierne korzyści.
4. Konsultowanie z innymi wyniku swojej pracy
Warto konsultować wynik swojej pracy z innymi osobami – może okazać się, że efekty są już na poziomie akceptowalnym.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Przeszkoliliśmy ponad 50 tys. osób na stanowiskach menedżerskich. Realizujemy szkolenia stacjonarne otwarte, szkolenia zamknięte oraz szkolenia menedżerskie online.
Zapoznaj się z naszymi szkoleniami menadżerskimi.
Przyczyny Pracoholizmu Termin „
pracoholizm” oznacza uzależnienie od pracy. Osoba uzależniona od pracy nie może się bez niej obejść bez względu na to, jak szkodliwe jest to dla jej zdrowia psychicznego i fizycznego. Pracoholik ciągle znajduje sobie pracę i wcale nie musi odczuwać przyjemności z jej wykonywania. Pracoholicy to tacy ludzie, którzy nie są w stanie odpoczywać, nie mogą przestać myśleć o pracy, nie mają czasu na nic poza nią.
Osoba ciężko pracująca (entuzjasta pracy) pracuje, aby wykonać jakieś zadanie. Praca sprawia takiej osobie przyjemność, wie kiedy może ją przerwać, aby zająć się czymś innym. W rezultacie entuzjasta pracy jest bardziej produktywny niż pracoholik. Przyczyny pracoholizmu mają najczęściej charakter psychiczny. Jeżeli obserwujemy u siebie symptomy pracoholizmu i chcemy im przeciwdziałać – najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta u psychologa.
Zachowania typu A
W 1968 roku Friedman i Rosenman zdefiniowali osobowość typu A. Cechy charakterystyczne osób typu A to:
- Intensywne popędy i agresja
- Wysokie ambicje
- Poszukiwanie wyzwań
- Silna potrzeba współzawodnictwa
- Potrzeba uznania
- Dążenie do perfekcji
- Ciągły przymus robienia czegoś
- Poczucie presji czasu
- Zdecydowanie
- Szybkie mówienie, lecz wykorzystanie niewielkich ilości słów
- Umiejętność myślenia o kilku rzeczach jednocześnie
- Wykonywanie większej liczby czynności w krótkim czasie
- Ciągły pośpiech
- Wysoki poziom motywacji do działania
- Wysokie zaangażowanie zawodowe
- Stawianie sobie nierealnych do zrealizowania celów
- Brak umiejętności przyjmowania porażki
- Dla osób reprezentujących typ A czas jest przeszkodą w dążeniu do celu, należy go przyspieszyć, jest czymś denerwującym
Osoby typu A są chaotyczne, impulsywne, odczuwają niechęć względem planowania. Osobowości nie da się zmienić. To nad czym można i z perspektywy zarządzania czasem trzeba pracować to poszczególne wzorce zachowań.