Autorytet to moc przełożonego w nadawaniu impetu swoim decyzjom. W obecnych czasach, w których „reguły gry” zmieniają się nieustająco, a wszyscy są zmęczeni niepewnością to właśnie przełożony jest osobą, która może przeprowadzić zespół przez wyzwania – pod warunkiem, że ten mu uwierzy.
Autorytet przełożonego budowany jest na 4 fundamentach:
- Odwaga – czy menedżer jest zdolny podejmować właściwe decyzje, nawet jeśli nie są wygodne?
- Rozwaga – czy podejmując się zobowiązań kieruje się dobrem zespołu, pracownika, a jego decyzje zostaną uznane za sprawiedliwe
- Intencje – czy zespół rozumie jakie zasady i pobudki leżą i podstaw działań i decyzji menedżerskich ?
- Reputacja – jaki jest rejestr dokonań menedżera w powyższych trzech zakresach – czy jest konsekwentny i sprawiedliwy w relacjach z zespołem i indywidualnych.
To w jaki sposób jest postrzegany i oceniany przez swoich podwładnych wpływa na postawy pracownicze, zaangażowanie, lojalność – czyli te czynniki, które odróżniają tradycyjne zarządzanie od leadershipu. Jednym z fundamentem proponowanego szkolenia dla szefów jest koncepcja Okien Johari.
Zgodnie z jej założeniami wszystkie informacje na temat menedżera (a więc jego wizerunek) możemy umieścić w 4 oknach / obszarach:
- obszar otwarty (to co menedżer sam wie o sobie i wiedzą o nim podwładni)
- obszar ukryty (to co menedżer wie o sobie, a inni tego nie wiedzą)
- obszar ślepy (to czego menedżer o sobie nie wie, a podwładni wiedzą)
- obszar nieznany (wiedza nieznana)
Podczas szkolenia uczestnicy uporządkują swój wizerunek korzystając z koncepcji Johari, poprzez odpowiednie ćwiczenia skonfrontują swoją wiedzę na własny temat z rzeczywistością (z obszaru ślepego do otwartego) oraz nauczą się świadomie zarządzać swoimi decyzjami i zachowaniem, aby uzyskać autorytet, który pozwoli oddziaływać pozytywnie.
Uświadomienie sobie własnego wizerunku w poszczególnych obszarach jest pierwszym etapem procesu, jakim jest budowanie autorytetu lidera grupy. Jeszcze ważniejszy jest etap zmiany. Trener będzie udzielał informacji zwrotnych, proponował narzędzia, techniki, dawał wskazówki – wszystko po to, aby każdy z uczestników z osobna potrafił kształtować swój autorytet świadomie, doskonaląc fundamenty kształtowania się autorytetu (odwaga, rozwaga, intencje i reputacja).
Szkolenie budowanie autorytetu szefa będzie pracować na dwóch poziomach – poza uświadamianiem, autoanalizą uczestnicy będą głównie ćwiczyć, trenować umiejętności.
- Korzystanie z narzędzia analizy wizerunku – okno Johari (również w kontekście kontaktu online z zespołem)
- Rozpoznanie i świadome wykorzystywanie typów władzy
- Kreowanie wizerunku przełożonego na poziomie werbalnym i niewerbalnym
- Budowanie autorytetu przełożonego
- Korzystanie expose przełożonego w budowaniu autorytetu
- Komunikowanie trudnych decyzji
- Prowadzenie zebrań
- Wygłaszanie mów motywacyjnych
- Zarządzanie emocjami w interakcjach z pracownikami
- Umiejętność egzekwowania standardów firmowych
1. Wprowadzenie do szkolenia
- Koncepcja Okien Johari
- Etapy rozwoju podczas szkolenia
- Etap 1 – uporządkowanie własnego wizerunku w oknach Johari
- Etap 2 – stworzenie efektywnego wizerunku lidera
- Etap 3 – praca rozwojowa – wprowadzanie nowych elementów do wizerunku oraz przenoszenie ich pomiędzy oknami
2. 4 fundamenty autorytetu lidera / menedżera
- Odwaga
- Działanie zgodnie z wymaganiami sytuacji, nie z osobistymi preferencjami
- Unikanie autopobłażania i wykazywanie się determinacją
- Przykłady praktycznego wykorzystania odwagi w decyzjach zarządczych
- Rozwaga
- Uważne rozważanie konsekwencji przed podjęciem działań
- Zastosowanie rozwagi w kontekście zobowiązań zawodowych
- Wpływ rozwagi na proces podejmowania decyzji i ich efektywność
- Intencje
- Jasna komunikacja celów i motywacji
- Wyjaśnianie pobudek stojących za decyzjami i działaniami
- Jak klarowne intencje wpływają na percepcję lidera przez zespół
- Rezultaty
- Historia dokonań jako dowód właściwych decyzji
- Podkreślanie znaczenia osiągniętych wyników
- Zarządzanie w oparciu o osiągnięte sukcesy i ich wpływ na reputację lidera
- Ujawnianie własnych modeli myślowych w powyższych zakresach jako element mistrzostwa osobistego Petera Senga
3. Odwaga menedżerska
- Czym się różnią decyzje odważne od wygodnych (konsekwencje pierwszego rzędu, drugiego i trzeciego)
- Pułapka drugiego poziomu przywództwa Maxwella (zdobyłem sympatię i nie chcę jej stracić) – trening
- Jak odmawiać ?
- Jak reagować na presję i manipulację?
- Jak formułować, trudne w odbiorze, oczekiwania
- Rozumienie własnej roli w relacji organizacja – pracownicy
- Kogo reprezentuję w rozmowie z przełożonym (perspektywa zespołu czy organizacji)
- Jaką pozycję zajmuję wprowadzając zmiany organizacyjne (perspektywa zarządcza vs. pracownicza)
4. Rozwaga menedżerska
- Technika dwóch foteli
- Fotel kolegi – co myślę o tej sytuacji jako kolega
- Fotel przełożonego – czego
- Jak podczas rozmowy „przełączać się między fotelami”
- Emocje w rozmowach z pracownikami
- Sekwestracja emocji – reagowanie pod wpływem emocji vs. traktowanie emocji jako feedbacku dla samego siebie
- Sygnały, które powinny skłaniać do przerwy w rozmowie z pracownikiem (aby dać sobie czas do namysłu)
- Sprawiedliwość w podejmowaniu zobowiązań
- Rozróżnianie sprawiedliwości i wspaniałomyślności
- Tworzenie zasad i odwoływanie się do nich (co oznacza dla mnie sprawiedliwość i jak interpretuję zasady)
- Reagowanie w trudnych sytuacjach
- Pierwsza warstwa – co zrobić z trudną sytuacją
- Druga warstwa – dlaczego w ogóle do niej doszło ?
5. Intencje
- Koncepcja kapitału zaufania Stephena Covey’a
- Każda interakcja powiększa bądź pomniejsza kapitał zaufania między dwojgiem ludzi
- Jeżeli zaufania nie ma najmniejszy błąd uznawany jest za przejaw złej woli
- Komunikowanie się z podkreśleniem intencji powiększa kapitał zaufania
- Wygłaszanie expose lidera (online vs bezpośrednie)
- Przedstawienie intencji
- Przedstawienie celów
- Zdefiniowane zasad kluczowych
- Określenie wartości
- Określenie minimalnych granic
- Określenie swoich oczekiwań
- Zasady wygłaszania expose szefa
- Rola emocji w expose szefa
- Jak wplatać intencje do komunikacji z pracownikami – trening
- Sytuacje organizacji pracy
- Delegowanie zadań
- Sytuacje rozwojowe
- Komunikacja elektroniczna
- Negocjacje i dochodzenie do porozumienia
6. Reputacja menedżerska
- Koncepcja Okien Johari
- 4 obszary wiedzy, wizerunku – gdzie jestem teraz ?
- Obszar otwarty (arena)
- Obszar ukryty (fasada)
- Obszar ślepy (ślepy punkt)
- Obszar nieznany
- Zdefiniowanie obszaru otwartego (samodzielnie każdy uczestnik)
- Zdefiniowanie obszaru ślepego (poprzez inf. zwrotną)
- Stworzenie indywidualnego planu rozwoju (IPR)
- Uwzględnienie nowych informacji na własny temat
- Wybór strategii autoprezentacyjnej (ale nie przez słowa tylko przez czyny i konsekwnecję)
- Analiza SWOT
- Mocne strony – to czego nie zmieniam i zamierzam eksponować
- Słabe strony – tu decyzja, które elementy zamierzam poprawić
- Zagrożenia – to nad czym mam najmniejszą kontrolę – jak ją zwiększyć (zwłaszcza w pierwszej fazie rozwoju)
- Szanse – w czym zmiana przyjdzie mi najłatwiej
- Lista niezbędnych umiejętności potrzebnych, żeby budować reputację
7. Komunikowanie trudnych decyzji ( z podkreślaniem intencji)
- Nazwanie celu spotkania
- Dobór wymiaru rozmowy – ludzki – rzeczowy
- Odpowiednia forma decyzji
- Osobista odpowiedzialność
- Nie odwołalny charakter
- Szybki czas przekazania decyzji
- Krótkie i rzeczowe uzasadnienie
- Ewentualna obrona decyzji (zdarta płyta i dalej parafraza sytuacyjna)
- Umiejętność zamknięcia spotkania
- Emocje podczas komunikowania trudnych decyzji
- Nazywanie własnych emocji
- Obniżanie stresu negatywnego
- Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu – zadaniowe podejście do radzenia sobie z emocjami
8. Podsumowanie szkolenia
- Karta ssc
- Start – jakie zachowania zaczniemy stosować
- Stop – jakich zachowań pozbywamy się
- Continue – jakie zachowania kontynuujemy
- Wnioski
- Na poziomie osobistym
- Na poziomie 3 rezultatów wystąpienia