Zasady postępowania w poszczególnych sferach konfliktu 2/2
Jaka jest rola szefa w konflikcie. Co zrobić aby skoncentrować się na rozwiązaniu konfliktu strukturalnego, rozwiązaniu interesów.

Aby skoncentrować się na rozwiązaniu konfliktu strukturalnego:
- Wspólnie określić role i wzajemne zależności:
- reguły kontaktu i współpracy;
- zasady odpowiedzialności za realizację celów współpracy.
- 2. Uzyskać rzeczywistą akceptację drugiej strony dla dokonywanych ustaleń:
- upewnić się, że druga strona rozumie reguły;
- zachęcać do wyrażania wątpliwości i niezrozumienia oraz zadawania pytań;
- zachęcać do otwartego formułowania swoich oczekiwań.
- W sytuacji sporu
- odwoływać się do pierwotnych ustaleń lub –
- ustalić nowe zasady odpowiadające obydwu stronom;
- poszukiwać zgody na nowy układ.
- Brać pod uwagę możliwości rozwiązań w zmianie fizycznych aspektów struktury sytuacji:
- organizacji czasu;
- organizacji przestrzeni;
- używanych technik;
- procedur postępowania.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak zachować life work balance? Jak nie bać się zmian? Jak opanować paraliżujący stres w życiu prywatnym i zawodowym? Jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu? Jak zachować równowagę w emocjach? Zapoznaj się z naszymi szkoleniami interpersonalnymi:szkolenie asertywność, stres szkolenie, zarządzanie czasem szkolenie.
Zapoznaj się z naszym działem szkoleń sprzedażowych.
Aby skoncentrować się na rozwiązaniu interesów:
- Założyć zgodność interesów drugiej strony z nadrzędnymi celami procesu.
- Dowiadywać się, dlaczego drugiej stronie zależy na konkretnym rozwiązaniu.
- Dochodzić, jakie są rzeczywiste interesy drugiej strony wynikające z jej potrzeb, leżące u podstaw wysuwanych przez nią rozwiązań.
- Dowiadywać się, jakie są aspiracje drugiej strony dążąc do wyrażenia ich w kategoriach potrzeb i interesów, a nie konkretnych rozwiązań.
- Rozważać problemy możliwie wszechstronnie i wieloaspektowo.
- Poszukiwać rozwiązań łączących różne aspekty interesów obu stron.
- W sporach dotyczących interesów cząstkowych ujawniających się na różnych etapach procesu:
- założyć możliwość rozwiązania korzystnego dla obu stron, a nawet maksymalizującego zyski po obu stronach.
- nie myśleć w kategoriach „wygrać – przegrać”.
- Ustalać równościowe zasady komunikacji i przestrzegać ich.
- Uzgadniać procedury postępowania odpowiadające obu stronom i przestrzegać ich.
- Nie zdominować drugiej strony.
- Nie narzucać rozwiązań.
- Nie zawstydzać drugiej strony.
- Nie atakować jej.
- Nie stawiać „pod ścianą”.
- Nie zarzucać drugiej stronie nieuczciwości w postępowaniu wobec nas.
- Nie prowokować do zachowań skrajnych na przykład.
- przedwczesnych deklaracji;
- „ostatecznych” decyzji itp.
- Ułatwiać wycofywanie się z wcześniejszych zachowań i sformułowań drugiej strony nasilających konflikt na przykład
- „puszczać w niepamięć”;
- nie odwoływać się do nich;
- przechodzić nad nimi do „porządku dziennego”.
i wiele innych. Zapoznaj się z nimi. Zapraszamy.
Rola szefa w konflikcie
Najczęstszym błędem popełnianym podczas rozwiązywania konfliktu wewnątrz zespołu jest „rzucenie się w wir” wydarzeń. Konflikty z natury mają silne napięcie emocjonalne i niezwykle trudno zdobyć się na logiczne i racjonalne myślenie jeśli jest się w niego zaangażowanym. Zanim zaczniesz rozwiązywać konflikt w swoim zespole, musisz wiedzieć co chcesz z nim zrobić, jaki masz cel i jakie kroki podejmiesz.
Te działania wymagają analizy sytuacji. Ma ona na celu:
- zebranie, jak największą ilość informacji na temat konfliktu
- pomoc stronom konfliktu odnaleźć drogę wyjścia z zaistniałej sytuacji
- pozwolić im spojrzeć na konflikt z perspektywy innej osoby.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Skuteczne budowanie efektywności firmy poprzez rozwój kadry menedżerskiej. Realizujemy szkolenia stacjonarne otwarte, szkolenia zamknięte oraz szkolenia menedżerskie online.
Zobacz szkolenia związane z obszarem menadżerskim:
- Flow - jak przejść od apatii do pasji w miejscu pracy?
- Trudne, wyzwaniowe rozmowy menedżerskie
- Excellent Manager- sztuka delegowania i motywowania zespołu
Rozwiązywania konfliktu przez szefa
- zidentyfikuj strony konfliktu
- nie ważne kto zaczął, istotne z jakiego powodu do niego doszło
- porozmawiaj ze stronami o ich odczuciach i punktach widzenia sytuacji
- wyznacz konkretny cel, jaki przyświeca twoim działaniom. Osiągnięcie celu podziel na etapy
- zdobądź akceptację stron
- bądź otwarty i rzeczowy w stosunku do stron konfliktu
- zapytaj, jakie one widzą rozwiązania
- zaproponuj swoje jeśli wymaga tego sytuacja
- pomyśl o środkach zaradczych
Lider Transformacyjny - przywództwo przyszłości
To menedżer kształtuje relacje między pracownikiem a zespołem i organizacją. Jeśli koncentruje się wyłącznie na wyniku relacja jest transakcyjna. Podstawą relacji transformacyjnej jest nadawanie sensu…Wczoraj kolega, dziś przełożony
Awans ze specjalisty na menedżera nie udaje się w 40% przypadków. Zestaw wyzwań, narzędzi i rekomendacji na taką sytuację jest na szczęście dobrze znany. Zarządzanie…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej