W firmie przede wszystkim kluczem do sukcesu jest właściwa komunikacja pomiędzy poszczególnymi osobami oraz odpowiednie dopasowanie ról do pracowników. Dzięki temu cała praca przebiega szybko i sprawnie. Jednak zagadnienie komunikacji w przedsiębiorstwie nie jest wcale takie łatwe - aby wszystko zrozumieć, potrzeba naprawdę wiele czasu. Dlatego też warto zacząć od poszczególnych zagadnień, a potem połączyć wszystko w całość. A zatem zacznijmy od negocjacji...
Negocjacja w firmie
Czy negocjacje w firmie rzeczywiście się przydają? Oczywiście, że tak! Kiedy? Możliwych sytuacji jest tutaj naprawdę wiele. Przede wszystkim będzie to negocjacja z partnerem w innych firmach. Tu trzeba ustalić dogodne dla obydwu stron warunki umowy, co nieraz jest naprawdę trudnym zadaniem. Jednak to jeszcze nie wszystko. Negocjacje bowiem przydają się także w rozmowach z pracownikami - podczas ustalania pensji, zadań, zakresu odpowiedzialności. Negocjacje przydatne są także wówczas, gdy musimy pokonać konkurencję.
Szkolenia z negocjacji
Niemniej jednak negocjacje nie są proste. Trzeba przede wszystkim nauczyć się ukrywać emocje tak, aby nawet głos nas nie zdradzał. Co więcej - trzeba także umieć grać, odgrywać role tak, aby przeciwnik w negocjacjach poddał się naszemu czarowi. Oczywiście jednak wcześniej musimy wiedzieć, jaką role należy teraz zagrać. A zatem musimy znać dobrze wszelkie typy ludzi, umieć ich szybko rozpoznać i zastosować następnie odpowiednią technikę.
Odpowiednie szkolenie
Pamiętajmy jednak o tym, że szkolenie z negocjacji tylko wtedy przyniesie jakieś efekty, gdy będzie prowadzone przez kompetentne osoby. W innym wypadku tylko wydamy niepotrzebnie pieniądze i nic nie zyskamy. Trzeba zatem sprawdzić wcześniej, czy dana firma przeprowadza naprawdę sensowne szkolenia. Ciekawym pomysłem jest także znalezienie kilku takich dobrych firm i wysłanie pracowników na różne szkolenia a następnie zorganizowanie jakiegoś spotkania, na którym by moli oni pochwalić się swoją wiedzą.