Na pewno oczywiście duże znaczenie mają: pomysł, umiejętne wykorzystanie pewnej niszy czy też korzystnej sytuacji na rynku, szczęście, odpowiednie fundusze, czy też znajomość prawa oraz odpowiednia reklama. To jednak na pewno nie wszystko. Liczy się także obsługa klienta.
Czemu jest to tak istotne?
Otóż pomyślmy przez chwilę - kim jest dla nas klient, a kim powinien być? Często bowiem nie doceniamy naszych klientów. A pomyślmy sami - czy gdyby nie było klientów, to nasza firma miałaby w ogóle rację bytu? Oczywiście, że nie. Dlatego właśnie obsługa klienta jest tak istotna. To ona bowiem nadaje sens istnieniu naszej firmy.
Następnie warto zadać sobie pytanie - kogo w firmie obowiązują standardy obsługi klienta? Odpowiedź brzmi - wszystkich. Zarówno wysokich rangą kierowników i dyrektorów jak i szeregowych pracowników. Często w niektórych firmach zapomina się o tej zasadzie i niestety wówczas w najlepszym razie firmy te przestają się rozwijać.
O czym zaś należy pamiętać w kontakcie z klientem? Przede wszystkim warto na sam początek zdać sobie sprawę z faktu, że to klient jest najważniejszy. Oferta, reklama oraz sposób sprzedaży czy też oferowania bądź realizacji usług mają być stworzone dla niego, nie dla nas. Następnie warto zaznaczyć, aby utrzymywać przyjemne kontakty z klientem. Pamiętajmy o nich. Jeśli są to stali klienci, to warto pamiętać o ważnych dla nich sprawach i z okazji następnej wizyty zapytać choćby o to.
Pamiętajmy także, aby oddzwaniać. Jeśli o danym czasie mieliśmy być pod kontaktem, to bądźmy, choćby nam nagle coś wypadło. Z tym wiąże się kolejna sprawa - nie oszukujmy klientów. Nawet w szczegółach. Dlatego też zawsze przemyślmy dobrze, jeśli będziemy się umawiać np. na telefon, czy rzeczywiście będziemy mogli wówczas rozmawiać.
Warto także poświęcać klientowi dużo czasu. I to bez względu na to, czy już nim jest, czy dopiero ma szansę się stać. Nie mówmy także gdzieś za jego plecami, co o nim sądzimy - ktoś zawsze może to usłyszeć i powtórzyć. Nasze niezbyt przyjemne uwagi zachowajmy dla siebie.
Na koniec warto wspomnieć, że dzisiaj wiele firm organizuje szkolenia z obsługi klientów. Dobrym pomysłem może okazać się wybranie na nie.
Szukasz dobrych szkoleń sprzedażowych i menedżerskich? Zobacz nasze szkolenia:
Gamma -
firma szkoleniowa roku.