Skuteczna sprzedaż: jakie kompetencje powinien mieć handlowiec?
Zawód handlowca wymaga pewnych predyspozycji osobistych i umiejętności, które pozwalają mu na skuteczną sprzedaż. Niektóre z kompetencji możemy zyskać dzięki kursom i szkoleniom - szczególnie, jeśli sami prowadzimy działalność gospodarczą opartą na sprzedaży.
Przedstawiamy 6 najważniejszych umiejętności i cech personalnych, które pozwolą Ci sprzedawać lepiej!
- Zdolności komunikacyjne.
To od nich w największym stopniu zależy pomyślne zakończenie transakcji. Dobry sprzedawca powinien potrafić komunikować się z ludźmi, zrozumieć ich potrzeby oraz wyjść na przeciw oczekiwaniom. - Wzbudzanie zaufania.
Choć w dużej mierze jest to warunkowane poprzez personalne cechy charakteru, istnieją tricki, które pomogą Ci zyskać zaufanie klientów.
Jeśli chodzi o szkolenia sprzedażowe Katowice oferują kursy, które opierają się na poznawaniu technik wzbudzania zaufania i zainteresowania klientów. - Zdolności negocjacyjne.
Handel, bez względu na branżę, wiąże się z ciągłym negocjowaniem. W końcu musimy przekonywać klientów, że to właśnie naszego produktu potrzebują.
Umiejętności negocjacyjne można rozwijać na wielu kursach i szkoleniach dotyczących negocjacji handlowych.
- Umiejętności manipulacyjne.
Choć kojarzy się to wielu osobom bardzo negatywnie, delikatne manipulacje w handlu są jak najbardziej na miejscu.
Chodzi tu przede wszystkim o wzbudzanie zainteresowania i pożądania produktu lub usług w kliencie. Skuteczną manipulację ułatwiają cechy osobiste sprzedawcy, jednak techniki manipulacyjne możemy przyswoić na specjalnych szkoleniach z tego zakresu. - Nastawienie.
Wydaje się to banalne, jednak od naszego nastawienia do klienta i samego procesu sprzedaży zależy bardzo wiele. Osoby o pozytywnym nastawieniu, które cechują się dużym optymizmem i energią częściej odnoszą sukcesy w zakresie sprzedaży. - Cierpliwość.
Niejednokrotnie w naszej karierze spotkamy klientów, którzy będą wymagający. Dobry sprzedawca nie powinien nigdy tracić opanowania, traktować nawet "trudnych klientów" z należytym szacunkiem i cechować się wyjątkową cierpliwością.