Wiele firm oraz sprzedawców w niewłaściwy sposób zajmuje się budowaniem relacji z klientem, co skutkuje znacznie mniejszą efektywnością sprzedaży.
Doskonałe relacje z klientami są tym, co może zdecydowanie wyróżniać jednego sprzedawcę spośród konkurencji - nawet wtedy, gdy wszyscy zajmują się sprzedażą tego samego towaru, bądź też usługi. Dobry kontakt z klientem buduje jego zaufanie i wpływa na dobry wizerunek zarówno marki, jak i sprzedawcy. Warto pamiętać o tym, że zadowoleni klienci zawsze wracają - dzięki temu dobre relacje z nimi są wyjątkowo ważne i opłacalne.
Aby budować dobre relacje z klientem, należy postarać się go poznać, a także dać mu poznać siebie. Klient zaufa sprzedawcy, który sprawia wrażenie osoby zainteresowanej jego życiem, problemami i sprawami, z którymi musi się uporać. Warto więc wykazać zrozumienie dla klienta, który waha się i nie wie, czy może dokonać zakupu. Wyrozumiałość i profesjonalizm są kluczem do sukcesu - klient powinien wiedzieć, że nasze problemy są dla niego istotne, a jednocześnie mieć świadomość tego, że ma do czynienia z profesjonalistą - osobą, która zna się na rzeczy i zawodzie, jaki wykonuje.
Chciałbyś rozszerzyć działania sprzedażowe poza spotkanie z klientem? Może chciałbyś uzyskiwać lepszą skuteczność z rozmowy z klientem albo chcesz zostać lepszym negocjatorem? Zobacz nasz dział:
sprzedaż szkolenia i m.in.:
Wybierz najlepszą firmę szkoleniową roku.
Dobry sprzedawca powinien być dobrym słuchaczem. Przerywanie klientowi wypowiedzi w pół zdania to najgorsze, co można zrobić. Taka postawa zniechęca do rozmowy i sprawia, iż rozmówca ma ochotę wycofać się zarówno z rozmowy, jak i z transakcji. Należy uważnie słuchać i wyczerpująco oraz dokładnie odpowiadać na pytania - tak, aby rozwiać wszelkie zaistniałe wątpliwości.
Dobre relacje z klientami to duża część sukcesu. Warto jednak pamiętać o tym, że im większa jest ilość klientów, z którymi mamy dobre relacje, tym większa staje się nasza szansa na uzyskanie doskonałych wyników w sprzedaży. Dobry sprzedawca wie, że nawet jeśli posiada dużą ilość klientów, nigdy nie powinien zaprzestać poszukiwania nowych klientów. W przypadku, gdy obecni klienci zdecydują się bowiem na zakończenie współpracy, sprzedawca może być postawiony w bardzo niekorzystnej sytuacji. Stale poszukując klientów można zmniejszyć takie ryzyko - na miejsce klienta, który odejdzie, pojawi się nowy.