Komunikacja niewerbalna 1/2

2/3 komunikacji ma charakter niewerbalny – stanowi nasz nieuświadomiony, niekontrolowany język. Warto zatem zwracać uwagę na komunikaty niewerbalne i odpowiednio na nie reagować.

Gamma - Komunikacja niewerbalna 1/2

Komunikacja niewerbalna, gesty, zdjęcia


Komunikacja niewerbalna to:

  • Gesty: pocieranie brody, rozkładanie lub splatanie rąk, wskazywanie palcem
  • Mimika i zachowania: wzdychanie, płacz, marszczenie brwi, uśmiechanie się
  • Nasz wygląd: twarz, włosy, ciało, odzież i jej kolor
  • Głos: ton, rytm wypowiedzi (tempo, czas trwania, zacięcia, pauzy)
  • Poruszanie się, czyli sposób, w jaki: siedzimy, stoimy, chodzimy, kontaktujemy się wzrokowo i dotykowo
  • Nasze otoczenie: dom, praca, samochód, rodzina, przyjaciele
  • Dystans, czyli odległość, w jakiej stajemy od kogoś
  • Organizacja przestrzeni, czyli sposób, w jaki tworzymy otoczenie fizyczne, w którym pracujemy i mieszkamy, miejsce, jakie zajmujemy w pokoju, przy stole.

Podczas  ważnych spotkań i prezentacji zwracaj szczególną uwagę na wskazane poniżej elementy:

  • Gesty i mimika

Podkreślaj miną, gestem znaczenie słów, które wypowiadasz. Gesty to ważne ubarwienie Twojej wypowiedzi, pamiętaj jednak, by nie było ich zbyt wiele, nie machaj przesadnie rękoma.
Uważaj, abyś nie robił dwuznacznych, dziwacznych min – mogą za bardzo rozproszyć uwagę odbiorców, wprowadzić szum informacyjny, uczynić Twój przekaz słowny mniej czytelnym.

Z drugiej strony, kamienna twarz może sprawiać wrażenie niedostępności, dużego dystansu, chłodu emocjonalnego. Reaguj mimicznie zgodnie z treścią słów. Twoja twarz może podkreślać, że traktujesz temat prezentacji jako ważny, interesujący, że jesteś w sprawę, o której mówisz, zaangażowany.

  • Ręka lub palec przyłożony do ust

Ten gest może wskazywać na to, że ktoś kłamie. Podczas wywierania wpływu warto trzymać ręce z daleka od twarzy i głowy.

  • Nogi na podłodze

W czasie rozmowy trzymanie nóg na podłodze jest sygnałem neutralnym.

  • Skrzyżowane ramiona

Wielu ludzi postrzega krzyżowanie ramion, jako „zamykanie się” na rozmówcę, odruch obronny, niezależnie od tego, z jakiego powodu je skrzyżowałeś.

  • Kontakt wzrokowy

Warto utrzymywać kontakt wzrokowy przez cały czas trwania rozmowy. Jest to szczególnie istotne, gdy odpowiadasz na szczegółowe pytania. Unikanie kontaktu wzrokowego w czasie udzielania odpowiedzi na trudne pytania może być interpretowane jako wskaźnik kłamstwa.

  • Chód

Staraj się chodzić pewnie, w średnim tempie. Stawiaj kroki umiarkowanej długości. Stań pewnie na nogach i wyprostuj się – przygarbiona, skulona sylwetka nie wzbudza zaufania.

  • Ton głosu

Nie mów za cicho, za szybko lub niewyraźnie. Odbiorcy muszą słyszeć wyraźnie Twoje słowa. Staraj się poćwiczyć w domu, jeśli masz kłopoty z wyraźnym mówieniem.
Unikaj tonu mentorskiego – osoby, która poucza, wie najlepiej, narzuca swoje zdanie. Możesz w ten sposób wywołać opór u słuchających wystąpienia. Nie mów też niepewnie, nie stwarzaj wrażenia zagubionego i nieśmiałego. Pamiętaj, jesteś ekspertem.

  • Wygląd

Warto wyglądać schludnie i elegancko – to dowód, że traktujesz odbiorców z szacunkiem. Nie możesz jednak przesadzić. Strój wieczorowy na spotkaniu biznesowym będzie z całą pewnością nieodpowiedni. Uważaj także na dodatki. Zbyt duża ilość biżuterii może niepotrzebnie przyciągać uwagę odbiorców. Nie kokietuj ubraniem, bo staniesz się ważniejszy niż treść prezentacji.

 

Dobierz odpowiednią technikę sprzedaży. Poznaj najskuteczniejsze modele rozmów sprzedażowych. Podnieś skuteczność sprzedaży. Zwiększ swoje umiejętności negocjacyjne. Zobacz nasze szkolenia ze sprzedaży: Zapraszamy.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza