Komunikacja niewerbalna 1/2
2/3 komunikacji ma charakter niewerbalny – stanowi nasz nieuświadomiony, niekontrolowany język. Warto zatem zwracać uwagę na komunikaty niewerbalne i odpowiednio na nie reagować.

Komunikacja niewerbalna, gesty, zdjęcia
- Gesty: pocieranie brody, rozkładanie lub splatanie rąk, wskazywanie palcem
- Mimika i zachowania: wzdychanie, płacz, marszczenie brwi, uśmiechanie się
- Nasz wygląd: twarz, włosy, ciało, odzież i jej kolor
- Głos: ton, rytm wypowiedzi (tempo, czas trwania, zacięcia, pauzy)
- Poruszanie się, czyli sposób, w jaki: siedzimy, stoimy, chodzimy, kontaktujemy się wzrokowo i dotykowo
- Nasze otoczenie: dom, praca, samochód, rodzina, przyjaciele
- Dystans, czyli odległość, w jakiej stajemy od kogoś
- Organizacja przestrzeni, czyli sposób, w jaki tworzymy otoczenie fizyczne, w którym pracujemy i mieszkamy, miejsce, jakie zajmujemy w pokoju, przy stole.
Podczas ważnych spotkań i prezentacji zwracaj szczególną uwagę na wskazane poniżej elementy:
- Gesty i mimika
Podkreślaj miną, gestem znaczenie słów, które wypowiadasz. Gesty to ważne ubarwienie Twojej wypowiedzi, pamiętaj jednak, by nie było ich zbyt wiele, nie machaj przesadnie rękoma.
Uważaj, abyś nie robił dwuznacznych, dziwacznych min – mogą za bardzo rozproszyć uwagę odbiorców, wprowadzić szum informacyjny, uczynić Twój przekaz słowny mniej czytelnym.
Z drugiej strony, kamienna twarz może sprawiać wrażenie niedostępności, dużego dystansu, chłodu emocjonalnego. Reaguj mimicznie zgodnie z treścią słów. Twoja twarz może podkreślać, że traktujesz temat prezentacji jako ważny, interesujący, że jesteś w sprawę, o której mówisz, zaangażowany.
- Ręka lub palec przyłożony do ust
Ten gest może wskazywać na to, że ktoś kłamie. Podczas wywierania wpływu warto trzymać ręce z daleka od twarzy i głowy.
- Nogi na podłodze
W czasie rozmowy trzymanie nóg na podłodze jest sygnałem neutralnym.
- Skrzyżowane ramiona
Wielu ludzi postrzega krzyżowanie ramion, jako „zamykanie się” na rozmówcę, odruch obronny, niezależnie od tego, z jakiego powodu je skrzyżowałeś.
- Kontakt wzrokowy
Warto utrzymywać kontakt wzrokowy przez cały czas trwania rozmowy. Jest to szczególnie istotne, gdy odpowiadasz na szczegółowe pytania. Unikanie kontaktu wzrokowego w czasie udzielania odpowiedzi na trudne pytania może być interpretowane jako wskaźnik kłamstwa.
- Chód
Staraj się chodzić pewnie, w średnim tempie. Stawiaj kroki umiarkowanej długości. Stań pewnie na nogach i wyprostuj się – przygarbiona, skulona sylwetka nie wzbudza zaufania.
- Ton głosu
Nie mów za cicho, za szybko lub niewyraźnie. Odbiorcy muszą słyszeć wyraźnie Twoje słowa. Staraj się poćwiczyć w domu, jeśli masz kłopoty z wyraźnym mówieniem.
Unikaj tonu mentorskiego – osoby, która poucza, wie najlepiej, narzuca swoje zdanie. Możesz w ten sposób wywołać opór u słuchających wystąpienia. Nie mów też niepewnie, nie stwarzaj wrażenia zagubionego i nieśmiałego. Pamiętaj, jesteś ekspertem.
- Wygląd
Warto wyglądać schludnie i elegancko – to dowód, że traktujesz odbiorców z szacunkiem. Nie możesz jednak przesadzić. Strój wieczorowy na spotkaniu biznesowym będzie z całą pewnością nieodpowiedni. Uważaj także na dodatki. Zbyt duża ilość biżuterii może niepotrzebnie przyciągać uwagę odbiorców. Nie kokietuj ubraniem, bo staniesz się ważniejszy niż treść prezentacji.
Zapraszamy.
Savoir vivre i etykieta w biznesie
Profesjonalny wizerunek to przede wszystkim znajomość i umiejętne wykorzystywanie zasad savoir vivre. Kurs savoir vivre obejmuje normy obowiązujące w etykiecie towarzyskiej oraz biznesowej w atrakcyjnej,…Menedżer architektem zaangażowania. Recognition i motywowanie 3.0
Kluczem do skutecznego przywództwa jest wpływ, a nie władza. Podnoszenie zaangażowania pracowników to kluczowa funkcja menedżerska. Zaangażowany pracownik w pełni korzysta ze swoich talentów, jest…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej