Jak wygląda opis stanowiska HR Business Partnera?
W każdej firmie dzisiaj jest bardzo wiele przeróżnych stanowisk. Wiele z nich opisanych jest po angielsku i w efekcie często nie bardzo wiadomo, co one w zasadzie oznaczają. Co więcej - często także trudno jest znaleźć odpowiedniki różnego rodzaju prac w języku polskim. Jednym z takich niezrozumiałych sformułowań jest HR Business Partner. Co to jest w ogóle za osoba? Czym się ona zajmuje? Jakie są jej zadania? Jak wygląda praca na tym stanowisku? A w końcu - jak zostać taką osobą?
HR Business Partner opis stanowiska
Na początek warto powiedzieć w ogóle HR Business Partner co to za stanowisko. Otóż w gruncie rzeczy naprawdę trudno zdefiniować taką osobę. Próbowano przetłumaczyć dane stanowisko i wyszło coś w rodzaju - Partner Biznesowy do spraw zarządzania zasobami ludzkimi. Generalnie łatwiej podjąć się opisu, kim HR Business Partner niż próbować znaleźć jednoznaczną definicję.
Generalnie rzecz ujmując pomysł na to, że jest potrzebny ktoś więcej niż tylko standardowy dział kadr pojawił się już w latach 90. Wtedy także powstało stanowisko HR Business Partner. Ujmując rzecz skrótowo, można powiedzieć, że jest to osoba zajmująca się wsparciem firmy w zakresie zarządzania. Ta osoba nie ma pod sobą żadnego zespołu, a jednocześnie zajmuje dość wysokie stanowisko - jest niejako delikatnie nad osobami zarządzającymi działem hr czy innymi, pokrewnymi działami. Taka osoba ma być nieco "z boku", posiadać więcej kompetencji miękkich, wejść z nowym spojrzeniem w zhierarchizowaną strukturę kadr.
HR Business Partner - kompetencje i zadania
Chcąc dokładniej odpowiedzieć na pytanie HR Business Partner co to za stanowisko, warto zainteresować się poznaniem zadań, jakie takie osoby pełnią w poszczególnych firmach. A zatem przede wszystkim takie osoby wspomagają szeroko rozumiany rozwój pracowników. Doradzają, jakie szkolenia w jakim sektorze, komu co jest potrzebne, jakie kursy mogą mieć znaczenie dla wzrostu efektywności pracy itp. Dalej HR Business Partner zajmuje się również kwestiami czysto organizacyjnymi oraz kulturą organizacji. Do jego zadań zalicza się także zarządzanie talentami, komunikację wewnętrzną, motywowanie finansowe oraz pozafinansowe pracowników. Rzadziej, choć czasami także, HR Business Partner zajmuje się rekrutacją i selekcją oraz zarządzaniem konfliktem.
Jak zatem widać HR Business Partner to bardzo specyficzna osoba. Jednocześnie jest ona poza oficjalnym systemem kadr, a zatem niejako jest osobą z zewnątrz, która może spoglądać na wszystko świeżym okiem. Dalej - funkcjonuje pomiędzy różnymi sektorami w firmie niejako je spajając. Wyobraźmy sobie teraz sołtysa - on też niejako zna wszystkich mieszkańców wsi, ich zawody. Oni widzą tylko swoje małe poletko i trudno na tej podstawie podejmować decyzje. On zaś widzi całość i wie, że np. skoszenie danego pola i położenie drogi może utrudnić życie jednej rodzinie, ale pozostałym przyniesie wiele zysków.
To proste porównanie odnosi się właśnie do funkcji HR Business Partner - jest on bowiem jednocześnie niejako "nad" i "pomiędzy". Dzięki temu właśnie płynnie przechodzi od jednego sektora do drugiego, obserwując ich działanie z zewnątrz, mając większą wiedzę i możliwości, widząc, jakie działania trzeba podjąć.
HR Business Partner jak zostać?
Generalnie HR Business Partner to całkiem opłacalne finansowo stanowisko i bardzo ciekawa praca. Jak zatem nim zostać? Obecnie niektóre uczelnie otwierają specjalne kierunki, mające właśnie przysposobić do takiej pracy, jednak tu liczą się ciągle najbardziej pewne umiejętności miękkie. Do szczególnie potrzebnych zaliczana jest orientacja biznesowa, umiejętności interpersonalne, umiejętność rozwiązywania problemów, komunikacji, odporność na stres, promowanie i wdrażanie inicjatyw. Można zatem iść na coś takiego, jak HR Business Partner szkolenie. Wówczas na pewno dowiemy się, jakie dokładnie są zadania na tym stanowisku, jak wszystko wygląda pod kątem prawnym itp. Warto jednakże również zainteresować się innymi szkoleniami, z zakresu właśnie wspomnianych wyżej kompetencji.