Empowerment stał się popularną koncepcją zarządzania, która swoje odniesienie znajduje choćby w słynnych turkusowych przedsiębiorstwach. Empowerment polega na zaangażowaniu pracowników w podejmowanie decyzji.
Umacnia to ich samozadowolenie, wpływa na poczucie odpowiedzialności, przede wszystkim jednak pracownicy stają się bardziej zaangażowani w całe życie przedsiębiorstwa a relacja między nimi i firmą znacząco się pogłębia.
Empowerment sprawdza się przede wszystkich w firmach, w których panuje bardzo luźny, liberalny stosunek do zarządzania zasobami ludzkimi. To system, który przyjmowany jest często w firmach rodzinnych lub takich, które są konsekwencją hobby grupy przyjaciół, którzy postanowili swoje pasje przerodzić w biznes.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Co to jest sprzedaż narracyjna? Jak finalizować sprzedaż? Jakie są zaawansowane techniki sprzedaży B2B? Jak po porażce wrócić do pełnej efektywności? Jak komunikować się z trudnym klientem?
Gamma – firma szkoleniowa roku.
Rzadko kiedy empowerment jest wprowadzany do firm - raczej powstaje on naturalnie, już od zatrudnienia pierwszych pracowników.
Korzyścią z wprowadzenia tego modelu zarządzania do przedsiębiorstwa jest nawiązanie bardzo silnych relacji między przedsiębiorstwem a samymi pracownikami. Oznacza to, że osoby, które są dobrze poinformowane na temat stanu i panującej w firmie sytuacji oraz na tej podstawie mogą sami podejmować różne decyzje są zdecydowanie bardziej przywiązani do firmy.
W tego typu przedsiębiorstwach rotacja niemal nie istnieje: każdy z pracowników posiada władzę oraz czerpie wymierne korzyści z sukcesów firmy. To sprawia, że zaangażowanie pracowników znacząco wzrasta.
Niestety, nie w każdej firmie empowerment się sprawdza. To, czy model ten odniesie sukces, zależy przede wszystkim od charakteru, cech i poczucia obowiązku. Sprawdza się wśród grup indywidualistów i profesjonalistów, osób, które do pracy przychodzą by pokonywać kolejne przeszkody, a nie w celu "odbębnienia" ośmiu godzin.
Często każdy z pracowników działa tak, jakby był osobnym przedsiębiorcą: a przecież nie każdy nadaje się do pełnienia tej funkcji, nie każdy również pragnie tak dużej odpowiedzialności, która może wpływać na kondycję całej firmy i zarobki wszystkich pracowników.