Bariery efektywności osobistej 3/4

Najczęściej popełniane błędy w planowaniu i organizowaniu z perspektywy  zarządzania czasem: Odwlekanie.

Gamma - Bariery efektywności osobistej 3/4

    Każdy człowiek dysponuje własnymi narzędziami i strategiami zarządzania czasem. Powstają one w wyniku doświadczeń życiowych, wymagań środowiska, wychowania, cech osobowościowych oraz uwarunkowań kulturowych. Niestety, nasze strategie organizowania czasu nie są wolne od błędów. Wyeliminowanie tych błędów pozwala na skuteczniejsze i bardziej efektywne dysponowanie czasem.


    Do podstawowych błędów i utrudnień zarządzania czasem możemy zaliczyć:

    • Odwlekanie
    • Perfekcjonizm
    • Pracoholizm
    • Zachowania typu A


    Odwlekanie
    Jest to zespół zachowań polegających na celowym lub nawykowym odkładaniu różnych działań, obowiązków na później niezależnie od ich ważności i pilności. Odwlekanie z reguły prowadzi do późniejszego spiętrzenia się zadań, co skutkuje niedotrzymywaniem terminów lub równoległym zajmowaniem się kilkoma działaniami na raz. Efektem tego jest niższa efektywność związana z przepracowaniem, mniejszy komfort osobisty podczas pracy i nierzadko niższa jakość wykonania pracy. Osoby działające w ten sposób bardzo się stresują, kiedy dochodzi do kumulowania się i nakładania ważnych spraw. Człowiek funkcjonujący w ten sposób, pomimo negatywnych doświadczeń, powiela ten niekonstruktywny schemat działania.
    Przyczyny odwlekania mogą mieć bardzo różny charakter:

    • Unikanie odpowiedzialności za realizację zadania
    • Przytłoczenie skalą trudności zadania
    • Unikanie ryzyka i potencjalnego zagrożenia
    • Zbyt długa faza przygotowawcza – planowanie i analiza zadania
    • Brak umiejętności dzielenia zadań pod względem ważności i pilności
    • Przewidywanie porażki
    • Brak wiary w siebie i niska samoocena
    • Strach przed pomyłką, błędem
    • Brak wzmocnień - nagród zewnętrznych (przez innych) i wewnętrznych (dokonywanych przez samego siebie) za postęp w pracy
    • Monotonia zadania, wykonywanie rutynowych czynności
    • Niedostrzeganie korzyści osobistych lub/i organizacyjnych z realizacji zadania
    • Niedostrzeganie celowości zadania
    • Zbyt duża ilość obowiązków
    • Brak motywacji do działania
    • Brak umiejętności eliminowania „pożeraczów czasu”

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Jak zarządzać swoim stresem w pracy? Jak rozwiązywać konflikty i asertywnie komunikować się w życiu prywatnym i zawodowym? Czy trening pewności siebie zmieni Twoje życie? Zobacz nasze szkolenia z rozwoju osobistego np: szkolenia z komunikacji interpersonalnej, szkolenie z negocjacji.



    Praktyczne wskazówki pozwalające przeciwdziałać odwlekaniu:

    1. Usuwamy źródła zakłóceń
    Podstawowe zadanie to ustalenie, czym się zajmujemy, kiedy odwlekamy wykonanie jakiejś czynności. Kolejnym krokiem jest usuniecie tego zakłócającego czynnika, jeśli jest to możliwe.

    2. Dzielimy pracę na małe etapy
    Dzielimy pracę na poszczególne etapy, aby obserwować efekty naszej pracy. Można również po wykonaniu określonego zadania nagradzać się, co będzie nastawiało pozytywnie do dalszej pracy. Rozbudowane projekty mogą być postrzegane jako trudne, czasochłonne, co obniża motywację do działania.

    3. Ustalamy sobie kilkuminutowe przerwy
    Wyznaczamy sobie czas na zrobienie czegoś innego np.: tego co pomaga nam nie odwlekać pracy. Dbamy o limit czasowy  przerw.

    4. Wybieramy dowolny etap zadania jako początek, jeśli mamy taką możliwość
    Nie wszystkie zadania wymagają sekwencyjnego realizowania działań. Zdarzają się sytuacje, kiedy zadania realizujące cel nie muszą następować po sobie. Jeśli tak jest  nam wygodniej wybieramy dowolny element, od którego zaczynamy pracę. Jest to dobra strategia w sytuacji kiedy nie możemy zabrać się do działania. Rozpoczęcie pracy od zadania przyjemnego lub ciekawego pomaga wzbudzić w sobie zapał do pracy.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Szukasz szkoleń online? Realizujemy zarówno pojedyncze interaktywne warsztaty online, procesy kaskadowe. Korzystamy z większości dostępnych technologii transmisji video

    Sprawdź nasze szkolenia online:

    Zapoznaj się również z: szkolenia menedżerskie i szkolenia rozwój osobisty



    5. Ogłaszamy publicznie, co musimy zrobić
    Dobrym sposobem jest powiedzenie komuś, co mamy do zrobienia. Takie ustne zobowiązanie mobilizuje. Ważne jest też to, aby ta osoba w jakiś sposób mogła nas mobilizować np.: poprzez zadanie pytania typu: Na jakim etapie pracy już jesteś? itp. Zobowiązanie się przed osobą, z którą nie mamy kontaktu nie działa w tak mobilizujący sposób. Innym sposobem jest zapisanie zobowiązania na kartce i powieszenie jej w widocznym miejscu. Można umieszczać też samoprzylepne karteczki wszędzie tam, gdzie często patrzymy i przebywamy.

    6. Szybkie uporanie się z tym to, co najgorsze
    Dobrym sposobem radzenia sobie z odwlekaniem jest szybkie uporanie się z najtrudniejszą lub najbardziej nużąca częścią zadania.

    7. Przerwanie w odpowiednim momencie
    Jeśli dochodzi do przerwania pracy, róbmy to na takim etapie, do którego łatwo będzie powrócić.

    8. Utrzymywanie wysokiej stymulacji
    Zamiast odkładać pracę na ostatnią chwilę spróbujmy poszukać innych korzyści i wyzwań, w tym zadaniu.

    9. Nagradzanie się
    Przygotuj listę rzeczy, które sprawiają Ci przyjemność i ustal ze sobą jak się nagrodzisz za to zadanie.

    Gamma - firma szkoleniowa roku. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi szkoleniami sprzedażowymi, menadżerskimi i szkoleniami z rozwoju osobistego jak:zarządzanie czasem, szkolenie z komunikacji, szkolenia handlowe. Zaufaj naszemu doświadczeniu.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza