To, czy sprzedaż jest skuteczna, zależy od bardzo wielu rzeczy - przede wszystkim od predyspozycji i umiejętności sprzedawcy, nastawienia konsumenta oraz działalności konkurencji. Istnieje jednak kilka uniwersalnych zasad, które pozwolą na skuteczniejszą pracę każdego dnia.
1. Zasada autorytetu. Sztuka skutecznej sprzedaży oparta jest niemal na tej zasadzie: to my, sprzedawcy, powinniśmy być specjalistami, doskonale orientować się w całym rynku i posiadać szczegółową wiedzę na temat produktu i branży. Pozwala to na stworzenie relacji, w której klient zdaje sobie sprawę z tego, że musi zaufać wiedzy i doświadczeniom sprzedawcy.
2. Zasada zaufania społecznego. Jakie słowa najbardziej przemawiają do klienta? Z pewnością jest to potwierdzenie zadowolenia poprzednich klientów - działa to znacznie bardziej niż prezentowanie możliwości sprzętu czy możliwość wypróbowania go własnoręcznie. To, że ktoś kupił i był zadowolony przemawia do nas najbardziej.
3. Zasada wzajemności. To zasada stara jak świat, która również na co dzień występuje w naszym życiu. W końcu zawsze dostając coś za darmo, czujemy wewnętrzny przymus odwdzięczenia się. Dając klientowi gadżet firmowy, darmową próbkę lub kartę stałego klienta możemy liczyć, że w razie potrzeby wybierze właśnie nasze przedsiębiorstwo do zaspokojenia konkretnych potrzeb.
4. Zasada kontrastu cen. To jedna z najskuteczniejszych strategii. Sprzedawca przedstawia klientowi najpierw droższe produkty, dopiero na samym końcu wymienia te, które mają zdecydowanie lepszy stosunek ceny do jakości. Klient decydując się na ich zakup ma wrażenie, że skorzystał z doskonałej oferty.
Sztuka skutecznej sprzedaży składa się z elementów komunikacji, negocjacji i wykorzystywania narzędzi psychologicznych. To jednak przede wszystkim predyspozycje, cechy osobowościowe i doświadczenie sprzedawcy sprawia, że osiąga on lepsze wyniki w pracy niż inni. Z pewnością jednak warto rozwijać swoje umiejętności oraz stale się szkolić i ćwiczyć, by móc odnosić wymierne korzyści z pracy zawodowej.