Jak wygląda proces znakowania produktów w farmacji?
Oznakowanie produktów kosmetycznych i farmakologicznych jest niezwykle istotne. Dlatego też zgodnie z obowiązującymi aktualnie przepisami prawa, do każdego specyfiku sprzedawanych w branży farmaceutycznej zostać dołączone muszą specjalne druki informacyjne dotyczące m.in. receptury kosmetycznej (dopuszczane jest także umieszczanie najistotniejszych informacji na opakowaniach produktów).
W tym przypadku najważniejsze informacje to:
- charakterystyka produktu,
- oznakowanie opakowania.
Warto także dodać, że brak powyższych informacji skutkuje tym, że dany produkt nie zostanie dopuszczony do obrotu (gdyż bez odpowiedniego oznaczenia zawierającego niezbędne informacje specyfik nie zostanie zatwierdzony przez Ministerstwo Zdrowia w czasie procesu jego rejestracji).
Jednym z dokumentów określających zasady oznakowania produktów farmaceutycznych jest załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 lutego 2009 roku. Załącznik numer 1 określa wymagania dotyczące sposobu sporządzania oznakowania opakowań, natomiast załącznik numer 2 określa wymagania odnoszące się do sposobu sporządzania ulotki produktu, która trafia w ręce pacjenta.
W rozporządzeniu dość szczegółowo określone zostały wymagania, które dotyczą produkcji wyrobów kosmetycznych a dokładniej sposobu znakowania opakowań leczniczych produktów, treści jaka obowiązkowo znaleźć się powinna na ulotce, a także zakres dostępności jej treści.
Warto także dodać, że forma ulotki dostosowana powinna być do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących. W tym celi najważniejsze informacje za pomocą systemu Braille’a umieszczane są na opakowaniu zewnętrznym (lub jeśli takiego nie ma na opakowaniu bezpośrednim). W tym przypadku za najważniejsze informacje uznaje się:
- nazwę danego produktu,
- jego moc,
- postać farmaceutyczna (informacja ta podawana jest jednak tylko wtedy, gdy dana substancja lecznicza występuje w co najmniej dwóch postaciach).
W przypadku takich środków nie bez znaczenia pozostaje także grafika umieszczana na opakowaniach zewnętrznych lub bezpośrednich np.:
- na lekach przeznaczonych dla dzieci umieszczany jest wizerunek dzieci,
- na lekach przeciw alergii umieszczony zostaje wizerunek roślin czy zwierząt.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Dla aptek firm farmaceutycznych i hurtowni farmaceutycznych
Zobacz nasze
szkolenia kosmetyczne i farmaceutyczne