Opisy stanowiska pełnią kluczową rolę w zarządzaniu personelem, ale także podczas procesu rekrutacji. Już na samym początku jasno powinny być określone wymagania względem pracownika, co stanowi klucz podczas oceniania pracy pracownika, ma także ścisły związek z siatką wynagrodzenia.
Co powinien zawierać profesjonalny opis stanowiska pracy?
Na samym początku należy umieścić nazwę stanowiska oraz jasno i wyraźnie określić jego cel. Następnie trzeba uwzględnić, jakie miejsce w strukturze firmy to stanowiska zajmuje. Kolejnym krokiem jest napisanie warunków pracy. Tutaj trzeba określić miejsce i godziny pracy, a także jak wygląda sama praca, czy w trakcie niej wykorzystuje się jakieś urządzenia np. komputer, czy też fax.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Modyfikacja bądź stworzenie nowego systemu wynagrodzeń to duże wyzwanie organizacyjne. Przygotuj się do niego poprzez szkolenie CONTROLLING I BUDŻETOWANIE.
Uczestników tego szkolenia interesują się również:
Gdy napisze się już ogólny opis stanowiska można przejść to jego szczegółowego określenia. Tutaj na samym początku należy określić zakres obowiązków i jaka odpowiedzialność spoczywa na pracowniku, a także jakie musi wykonywać zadania i czynności. Tutaj również należy określić, jakie wymagania są potrzebne.
Ostatnim etapem jest określenie wymagań i kwalifikacji. W tej części należy umieścić, jakie wykształcenie jest konieczne, a jakie wykształcenie pożądane. Ważne jest także określenie umiejętności, czy stanowisko wymaga specjalistycznej wiedzy, a na samy końcu trzeba także napisać, czy wymagana jest dyspozycyjność oraz jakie cechy osobowości są mile widziane. Można określić, czy stanowisko wiąże się z potencjalnym awansem.
Modyfikacja wymagań dotyczących stanowiska pracy
Po jakimś czasie zakres obowiązków na danym stanowisku może się zmienić. Ma to związek np. z rozwojem firmy, czy też przekształceniem jej działalności. Zatem konieczna wtedy jest modyfikacja stanowiska pracy, co nie oznacza, że osoba je piastująca ma zostać zwolniona.
W przypadku, gdy pracuje już na tym stanowisku, a następnie profil firmy się zmienia, to ten pracownik musi przejść np. dodatkowe szkolenie, czy też ukończyć kurs. Tutaj trzeba pamiętać, że powinien on być finansowany przez pracodawce.