Efektywne komunikowanie się wymaga treningu i nabycia dobrych nawyków, dlatego warto regularnie wracać do materiałów na ten temat oraz na bieżąco monitorować sposób, w jaki się komunikujemy.
Komunikacja werbalna
SŁOWA, ZWROTY, KTÓRE POMAGAJĄ BUDOWAĆ KONATKT NA POZIOMIE WERBALNYM
W skutecznym budowaniu komunikatu perswazyjnego i więzi z partnerem interakcji, ważną rolę odgrywają używane przez nas słowa i wyrażenia. Części z nich powinniśmy celowo używać często i w różnych kontekstach, jednocześnie niektóre z nich powinniśmy całkowicie wyrzucić z naszego słownika.
Istnieją słowa, które istotnie pomagają w wywieraniu wpływu na ludzi, których chcemy przekonać do istotnych, z naszego punktu widzenia, kwestii.
- „proszę, prosiłbym” i „dziękuję”
Kolejne słowa wspomagające wywieranie wpływu to „proszę” i dziękuję”. W dzieciństwie uczono nas, że żeby coś uzyskać, dostać, powinniśmy użyć słowa „proszę”, a swoją wdzięczność wyrazić przy pomocy słowa „dziękuję”. Dlatego słowa te są w nas „zakodowane” i warunkują nasze reakcje.
„Panie Jerzy, bardzo dziękuję za spotkanie”.
„Pani Miro, bardzo bym prosiła, żeby rozważyła pani moją propozycję, biorąc pod uwagę wszystkie jej aspekty”.
Słowa „bo” i „ponieważ” sygnalizują, że nastąpi wyjaśnienie, umotywowanie naszej prośby lub propozycji/wypowiedzi. Badania przeprowadzone w USA przez psycholog Ellen Langer i jej współpracowników wykazały, że1:
- Tylko 60% osób zareagowało na prośbę przepuszczenia badacza w kolejce do xero, bez uzasadnienia prośby:
„Czy mogliby Państwo mnie przepuścić?” - 94% osób było skłonnych spełnić prośbę brzmiącą następująco:
„Czy mogliby mnie Państwo przepuścić, ponieważ bardzo się spieszę?” - Ale aż 93% osób spełniło prośbę wyrażoną w sposób:
„Czy mogliby mnie Państwo przepuścić, ponieważ muszę skopiować te dokumenty?”
Zatem użycie słów „bo” i „ponieważ” działa tak, jakbyśmy podawali uzasadnienie, mimo że w rzeczywistości wcale go nie podajemy. Wynika to z faktu, iż ludzie lubią mieć powody, dla których coś robią.
„Będzie pan zadowolony z naszej współpracy, ponieważ będzie się ona dobrze układać”.
Wiele osób podczas rozmowy używa zwrotów imperatywnych i trybu rozkazującego: „powinieneś”, „musisz”, „zrób” itd. Tymczasem nikt nie lubi, kiedy ktoś wydaje mu polecenia. Zazwyczaj mamy tendencję do reagowania buntem. Dlatego warto zadbać o to, aby zamiast poleceń używać trybu przypuszczającego: „mógłbyś”, „może”. Zastosowanie tych słów sprawia, że wypowiedzi nie są dyrektywne.
ABY WZBUDZIĆ ZAINTERESOWANIE SŁUCHACZY, ODWOŁAJ SIĘ DO RÓŻNYCH TECHNIK- Przywoływanie obrazów – działaj na wyobraźnię odbiorców tak, aby Twoje słowa przekładały się wyraźnie na obrazy.
- Podawaj przykłady, one także prowokują pracę wyobraźni, ale co najważniejsze, osadzają treść Twojego wystąpienia w konkretach.
- Odwołaj się do aktywności partnera/odbiorcy komunikatu: zadawaj pytania, proś o wypowiedzi, potwierdzenie, zaprzeczenie. Dzięki temu słuchacze staną się aktywni i będą czuli się zaangażowani.
- Przygotuj listę różnorodnych argumentów tak, aby dobrać je odpowiednio do potrzeb i oczekiwań słuchaczy.
- Posługuj się tzw. dodatkowymi bodźcami. Mogą to być np. materiały reklamowe, cennik, upominki firmowe.
- Humor – adekwatny do sytuacji doda Ci energii i zjedna przychylność Klienta.
Pamiętaj, że podstawą efektywnej komunikacji werbalnej jest poprawność językowa. Jeżeli nagminnie używasz jakichś zwrotów, np. „po prostu”, „generalnie”, czy przerywników, np. „yyy”, staraj się je ograniczać. Możesz przeprowadzać regularnie ćwiczenie z kamerą i dyktafonem – świadomość błędów jest pierwszym krokiem do ich wyeliminowania.