Zarządzanie wizerunkiem pod kątem autoprezentacji

Komunikacja jest niezwykle istotnym składnikiem budowania własnego wizerunku. Umiejętne zarządzanie przekazem werbalnym oraz pozawerbalnym jest potężnym narzędziem, mającym wpływ na naszą skuteczność osobistą i wrażenie wywierane na innych osobach.

Gamma - Zarządzanie wizerunkiem pod kątem autoprezentacji

    Efektywne komunikowanie się wymaga treningu i nabycia dobrych nawyków, dlatego warto regularnie wracać do materiałów na ten temat oraz na bieżąco monitorować sposób, w jaki się komunikujemy.

    Komunikacja werbalna

    SŁOWA, ZWROTY, KTÓRE POMAGAJĄ BUDOWAĆ KONATKT NA POZIOMIE WERBALNYM
    W skutecznym budowaniu komunikatu perswazyjnego i więzi z partnerem interakcji, ważną rolę odgrywają używane przez nas słowa i wyrażenia. Części z nich powinniśmy celowo używać często i w różnych kontekstach, jednocześnie niektóre z nich powinniśmy całkowicie wyrzucić z naszego słownika.
    Istnieją słowa, które istotnie pomagają w wywieraniu wpływu na ludzi, których chcemy przekonać do istotnych,  z naszego punktu widzenia, kwestii.

    • „proszę, prosiłbym” i „dziękuję”

    Kolejne słowa wspomagające wywieranie wpływu to „proszę” i dziękuję”. W dzieciństwie uczono nas, że żeby coś uzyskać, dostać, powinniśmy użyć słowa „proszę”, a swoją wdzięczność wyrazić przy pomocy słowa „dziękuję”. Dlatego słowa te są w nas „zakodowane” i warunkują nasze reakcje.
    „Panie Jerzy, bardzo dziękuję za spotkanie”.
    „Pani Miro, bardzo bym prosiła, żeby rozważyła pani moją propozycję, biorąc pod uwagę wszystkie jej aspekty”.

    • „bo” i „ponieważ”

    Słowa „bo” i „ponieważ” sygnalizują, że nastąpi wyjaśnienie, umotywowanie naszej prośby lub propozycji/wypowiedzi. Badania przeprowadzone w USA przez psycholog Ellen Langer i jej współpracowników wykazały, że1:

    • Tylko 60% osób zareagowało na prośbę przepuszczenia badacza w kolejce do xero, bez uzasadnienia prośby:
      „Czy mogliby Państwo mnie przepuścić?”
    • 94% osób było skłonnych spełnić prośbę brzmiącą następująco:
      „Czy mogliby mnie Państwo przepuścić, ponieważ bardzo się spieszę?”
    • Ale aż 93% osób spełniło prośbę wyrażoną w sposób:
      „Czy mogliby mnie Państwo przepuścić, ponieważ muszę skopiować te  dokumenty?”

    Zatem użycie słów „bo” i „ponieważ” działa tak, jakbyśmy podawali uzasadnienie, mimo że w rzeczywistości wcale go nie podajemy. Wynika to z faktu, iż ludzie lubią mieć powody, dla których coś robią.
    „Będzie pan zadowolony z naszej współpracy, ponieważ będzie się ona dobrze układać”.

    • „mógłbyś” i „może”

    Wiele osób podczas rozmowy używa zwrotów imperatywnych i trybu rozkazującego: „powinieneś”, „musisz”, „zrób” itd. Tymczasem nikt nie lubi, kiedy ktoś wydaje mu polecenia. Zazwyczaj mamy tendencję do reagowania buntem. Dlatego warto zadbać o to, aby zamiast poleceń używać trybu przypuszczającego: „mógłbyś”, „może”. Zastosowanie tych słów sprawia, że wypowiedzi nie są dyrektywne.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Zapraszamy do udziału w szkoleniu z komunikacji. Dzięki temu szkoleniu rozwiniesz m.in.: umiejętność wyrażania swoich myśli w sposób prosty i precyzyjny, umiejętność aktywnego słuchana, umiejętność przyjmowania i udzielania informacji zwrotnej.

    Szkolenia powiązane z tym tematem: szkolenia z rozwoju osobistego, szkolenie pewność siebie w biznesie.



    ABY WZBUDZIĆ ZAINTERESOWANIE SŁUCHACZY, ODWOŁAJ SIĘ DO RÓŻNYCH TECHNIK

    • Przywoływanie obrazów – działaj na wyobraźnię odbiorców tak, aby Twoje słowa przekładały się wyraźnie na obrazy.
    • Podawaj przykłady, one także prowokują pracę wyobraźni, ale co najważniejsze, osadzają treść Twojego wystąpienia w konkretach.
    • Odwołaj się do aktywności partnera/odbiorcy komunikatu: zadawaj pytania, proś o wypowiedzi, potwierdzenie, zaprzeczenie. Dzięki temu słuchacze staną się aktywni i będą czuli się zaangażowani.
    • Przygotuj listę różnorodnych argumentów tak, aby dobrać je odpowiednio do potrzeb i oczekiwań słuchaczy.
    • Posługuj się tzw. dodatkowymi bodźcami. Mogą to być np. materiały reklamowe, cennik, upominki firmowe.
    • Humor – adekwatny do sytuacji doda Ci energii i zjedna przychylność Klienta.


    Pamiętaj, że podstawą efektywnej komunikacji werbalnej jest poprawność językowa. Jeżeli nagminnie używasz jakichś zwrotów, np. „po prostu”, „generalnie”, czy przerywników, np. „yyy”, staraj się je ograniczać. Możesz przeprowadzać regularnie ćwiczenie z kamerą i dyktafonem – świadomość błędów jest pierwszym krokiem do ich wyeliminowania.

     

    Gamma - firma szkoleniowa roku. Chcesz zostać lepszym sprzedawcą? Zobacz: techniki sprzedaży szkolenie, profesjonalna obsługa klienta szkolenie. Może interesuje Cię rozwój umiejętności menadżerskich? Zapoznaj się ze: szkolenie managerskie, szkolenie zarządzanie ludźmi. Zapraszamy!

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza