Sukces firmy nie polega tylko i wyłącznie na reklamie - ona pomaga nam zdobyć klientów, jednak to właściwe standardy postępowania z klientem pomagają nam go utrzymać i odnieść nie chwilowy, lecz naprawdę długotrwały sukces.
Powstaje jednak pytanie - kogo dotyczą standardy obsługi klienta? Przede wszystkim nie tylko pracowników, lecz także - a może nawet przede wszystkim - kierowników i szefów. Dlaczego? Pomyślmy przez chwilę - kto kontaktuje się z najważniejszymi, najbardziej wpływowymi klientami? Kto załatwia najlepsze transakcje? Oczywiście robią to szefowie i kierownicy. Dlatego to właśnie oni na pewno powinni brać pod uwagę zasady prawidłowej obsługi klienta. Ponadto - to oni swoim postępowaniem dają przykład swoim pracownikom
Na co zatem warto zwrócić uwagę? Otóż na pewno musimy sprawić, żeby klient czuł się ważny i doceniony. A zatem ubierzmy się odpowiednio. Nie znaczy to, że mamy zakładać w każdej okoliczności dwurzędowego garnituru. Ubierzmy się stosownie do okoliczności spotkania oraz branży, w jakiej działamy. Klient na pewno bardziej zaufa dyrektorowi banku ubranemu w garnitur czy malarzowi ubrane bardziej luźno, niż gdyby np. fotograf z okazji spotkania ubrał się w najnowszy garnitur.
Następnie spójrzmy na to, jak się wypowiadamy. Przede wszystkim róbmy to zwięźle i jasno, ale uprzejmie. Dostosujmy także poziom naszej wypowiedzi do oczekiwań i wykształcenia klienta. Traktujmy go jak równego sobie. Nie narzucajmy mu z góry gotowych rozwiązań - naprowadzajmy, ale pozwólmy podjąć mu decyzję, jaką uzna za słuszną. Starajmy się także uśmiechać - to właśnie uśmiech może czasem zdziałać naprawdę wiele.
Na koniec warto także wspomnieć o szkoleniach z obsługi klienta, które są dzisiaj prowadzone przez wiele różnych firm. Warto wybrać jedną z najbardziej rekomendowanych i przeszkolić zarówno siebie, jak i swoich pracowników. Na takim szkoleniu odkryjemy zapewne, że sukces wielu firm polega właśnie nie tylko na znakomitym pomyśle i umiejętności wykorzystania korzystnej sytuacji na rynku, lecz na umiejętnej obsłudze klienta. Szkolenia z obsługi klienta mogą w krótkim czasie przyczynić się znacznie do sukcesu naszej firmy!