Wspieranie fundacji czy różnego rodzaju organizacji pożytku publicznego stało się bardzo modne i pożądane niemal wszędzie. Pracodawcy bardzo chętnie wspierają tego rodzaju organizacje, podejmując się współpracy, wsparcia, sponsoringu, partnerstwa i wielu innych.
Jednocześnie, bardzo często w taką pomoc włączają się również pracownicy, którzy starają się dobrowolnie wspierać działania pracodawcy, mające na celu pomoc charytatywną.
Takie dobrowolne, nieodpłatne wsparcie pracodawcy w działaniach charytatywnych nazywane jest przez specjalistów wolontariat pracowniczy. Pracownicy organizacji, którzy wspierają charytatywnie innych, potrzebujących, zawsze mogą liczyć w tym na wsparcie pracodawcy i przedsiębiorstwa w którym pracuje, jeśli przedsiębiorstwo takie zdecydowało się na wdrożenie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu lub społecznego zaangażowania biznesu.
Uważa się, że strategia ta jest bardzo pozytywni odbierana przez społeczeństwo, przez coraz większa liczba przedsiębiorstw chętnie wdraża ją w swojej działalności.
Wolontariat pracowniczy doskonale przyjął się także wśród wielu pracowników różnego rodzaju firm. Dodatkowo, pomaga kształtować dobre relacje pomiędzy pracownikami, którzy mogą realizować swoje ambicje i potrzeby wewnętrzne przy współpracy z pracownikami, a nawet pracodawcą.
Warto również nadmienić, że wolontariat pracowniczy bardzo pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy, co bezpośrednio przekłada się na wzrost sprzedaży produktów i usług, jak również podnosi jakość całej marki. Pod względem społecznym, wolontariat społeczny wspiera budowanie lokalnego partnerstwa pomiędzy przedsiębiorstwami, a instytucjami publicznymi, społecznymi i pozarządowymi.
Wolontariat społeczny może być realizowany np. poprzez udział w ogólnokrajowych akcjach społeczno-charytatywnych, zbiórkach, autorskich projektach czy programach charytatywnych i wiele więcej. Pracownicy mają ogromny wybór w programach, akcjach czy projektach, mających na celu wsparcie osób i instytucji potrzebujących pomocy.