W takiej sytuacji konflikt przebiega zazwyczaj w sposób ukryty. Osoby działające w ten sposób przeważnie źle znoszą napięcie emocjonalne, dlatego decydują się na taką strategię.
Unikanie preferują osoby, które w przeszłości boleśnie przeżyły sytuację konfliktową i teraz bronią się przed ponownym nieprzyjemnym napięciem związanym z konfliktem. Ten styl jest również charakterystyczny dla osób, które uważają, że konflikt to zło i niezależnie od jego przebiegu należy go unikać.
Ludzie w różny sposób unikają konfliktów np.: przez fizyczne wycofanie się z miejsca, gdzie rozgrywa się konflikt lub starają się nie myśleć o przedmiocie konfliktu. Ten styl reakcji w sytuacjach konfliktowych może przybierać też inne formy np.: milczenie, ignorowanie, odwlekanie, zmiana tematu, obracanie w żart kwestii bezpośrednio związanych z konfliktem. W związku z tym żadna ze stron nie ma szans na zaspokojenie własnych potrzeb.
Warto stosować unikanie, kiedy:
- Chcemy wyciszyć silne emocje.
- Nie mamy przygotowanej silnej obrony.
- Są inne, bardziej ważne zadania do zrealizowania.
- Przedmiot konfliktu jest mało istotny lub nie warty dużego zaangażowania emocjonalnego.
- Są nikłe szanse na rozwiązanie konfliktu.
- Inni mogą rozwiązać lepiej konflikt niż my.
- Nie mamy wpływu na przebieg konfliktu.
Wady unikania:
- Rozwiązanie konfliktu przesuwa się na później.
- Pojawia się konflikt w znacznie zaostrzonej formie.
- Dochodzi do zabawy w „kotka i myszkę.” W tym przypadku osoba unikająca konfliktu jest tą przysłowiową myszką. Ludzie źle reagują na zachowania unikowe, co potęguje dodatkowe emocje.
- Pierwotny przedmiot konfliktu jest nieprzepracowany, a dodatkowo pojawia się wtórny przedmiot konfliktu, który jest konsekwencją unikania konfliktu.
Gamma. Wybierz firmę szkoleniową roku. Szkolenia związane ze sprzedażą,
szkolenia dla handlowców zamieszczone są w dziale:
szkolenia otwarte. Szkolenia związane z postawą menadżerską, motywowaniem pracownika, przywództwem znajdują się w dziale:
szkolenia dla menedżerów. Zapraszamy do zapoznania się z ich agendą. Dziękujemy za zaufanie!