Style reakcji w sytuacjach konfliktowych: kompromis

Jest to strategia radzenia sobie z konfliktem, która polega na tym, że strony w konflikcie rezygnują z jakiejś części swoich interesów, aby osiągnąć częściowe zaspokojenie swoich potrzeb.

Gamma - Style reakcji w sytuacjach konfliktowych: kompromis

    Jeśli spotykają się osoby skłonne do kompromisu zazwyczaj jest wola dwóch stron, aby dojść do rozwiązania konfliktu i pogodzić dwie różne racje.  Osoba działająca w ten sposób w konflikcie wychodzi z założenia, że aby coś osiągnąć obie strony sporu muszą ponieść wyrzeczenia. Jest to metoda, która polega na wypracowaniu wspólnej płaszczyzny porozumienia i podziału dóbr. Jest to bardzo popularny styl reakcji w sytuacjach konfliktowych, co nie oznacza, że najlepszy.

    Podział interesów uzyskany w drodze kompromisu zazwyczaj nie pozostawia u spierających się stron poczucia wrogości czy frustracji. Reakcje tego typu przy rozwiązaniu konfliktu pojawiają się często, gdy strony mają równą siłę i są jednakowo zainteresowane przedmiotem konfliktu. Strategia ta wynika z przekonania, że w życiu nie można mieć wszystkiego, że nie ma rozwiązań, które wszystkich w pełni satysfakcjonują. Idealny kompromis to taki, w którym każda ze stron jest w stanie przeforsować to, co dla niej jest najważniejsze decydując się na ustępstwa w kwestiach mniej istotnych. Rzadko spotykamy się jednak z taką sytuacją i stąd trudność jaka pojawia się w działaniu zgodnie z tym stylem.

    Warto stosować kompromis, kiedy:
    Jest mało czasu na rozwiązanie konfliktu.
    Wszystkie strony konfliktu są zainteresowane w takim samym stopniu przedmiotem konfliktu.
    Zależy nam na relacjach i  potencjalnych zyskach.
    Strony w konflikcie przejawiają chęć porozumienia się.
    Strony muszą wypracować tymczasowe porozumienie.

    Wady kompromisu:
    Żadna ze stron w pełni nie jest usatysfakcjonowana, gdyż jest to strategia tylko fasadowo najlepsza.
    Dobra metoda na krótkotrwałe i tymczasowe zażegnanie konfliktu.

     

    Gamma. Zobacz nasze szkolenia menadżerskie, interpersonalne i szkolenia sprzedażowe np: szkolenie techniki sprzedaży, szkolenie telemarketing, szkolenie przywództwo i inne. Zaufaj firmie szkoleniowej roku.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza