W tym etapie warto zastosować następujące kroki:
- wygenerowanie pomysłów rozwiązania problemu
- analiza i weryfikacja pomysłów
- podjęcie decyzji
Im więcej wygenerowanych pomysłów, tym większa szansa na znalezienie optymalnego rozwiązania.
1. Formułowanie pomysłów
Na tym etapie tworzycie pulę pomysłów. Należy przestrzegać ważnej zasady: „Nie wolno oceniać i krytycznie komentować pomysłów”
Chodzi o to, żeby wygenerować jak najwięcej pomysłów. Mogą one być typowe, wyważone albo śmieszne, szalone i niekonwencjonalne.
2. Analiza i weryfikacja pomysłów
W tej fazie analizujecie każdy pomysł. Szukacie w nim tego, co jest zalążkiem nowego, twórczego spojrzenia na problem. Szukacie szansy do wykorzystania, w myśl zasady – „Doceniaj pozytywy”. Grupujecie pomysły pod jakimś względem podobne do siebie. Na koniec wybieracie pomysły, które leżą w zasięgu waszych możliwości (finansowych, organizacyjnych, itp.). Muszą one także zaspokajać potrzeby obu stron konfliktu.
3. Podjęcie decyzji
Z listy zweryfikowanych pomysłów wybieracie rozwiązanie, które w największym stopniu zaspokaja interesy obu stron, można je realnie zastosować, zostało zaakceptowane przez obie strony konfliktu.
Uwaga!
Głównym niebezpieczeństwem w ostatnim momencie rozwiązywania problemu i negocjacji, jest to, że część osób próbuje wymusić dodatkowe ustępstwa mimo ustalonego już kompromisowego rozwiązania. Inni gotowi są do niekorzystnych dla siebie ustępstw. Jedni i drudzy powinni kontrolować swoje reakcje w imię własnych interesów i dalszej współpracy.
Gamma - firma szkoleniowa roku w rankingu Gazety Finansowej. Oferujemy
szkolenia sprzedażowe i menadżerskie np:
i inne. Zapoznaj się z nimi. Zapraszamy.