Różne oblicza negocjacji biznesowej

Klient w XXI wieku jest najważniejszy. Niezależnie od tego czy pracownik pała do niego sympatią, wielkie koncerny robią wszystko, aby odwiedzający czuł się profesjonalnie obsłużony. W tym celu organizują liczne szkolenia negocjacje. Kadra musi przyswoić fazy negocjacji i z powodzeniem je stosować w praktyce.

Gamma - Różne oblicza negocjacji biznesowej


Różne oblicza negocjacji biznesowej

Klient w XXI wieku jest najważniejszy. Niezależnie od tego czy pracownik pała do niego sympatią, wielkie koncerny robią wszystko, aby odwiedzający czuł się profesjonalnie obsłużony. W tym celu organizują liczne szkolenia negocjacje. Kadra musi przyswoić fazy negocjacji i z powodzeniem je stosować w praktyce.

Jednym z coraz chętniej wykorzystywanej w trakcie szkoleń technik jest harwardzki model negocjacji. Jak sama nazwa wskazuje to amerykański projekt. Początków tego trendu należy dopatrywać się na przełomie lat 70. i 80. XX wieku.

Wtedy to twórcy: Roger Fisher, William Ury oraz Bruce Patton powołali do życia Harwardzki Projekt Negocjacyjny, a następnie wszystko opisali w książce "Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się". Publikacja z miejsca stała się bestsellerem i całkowicie odmieniła podejście handlowców do klienta. Przede wszystkim nie było tam tylko i wyłącznie wiedzy teoretycznej, ale głównie sytuacje problemowe.

Tajemnica sukcesu negocjacji harwardzkich opiera się na współpracy. Klient traktowany jest jako równoważny partner. Zatem należy tak kierować rozmową, aby każdy z rozmówców mógł poczuć się wygranym.

W przeciwieństwie do wcześniejszych modeli, nie ma tu miejsca na rywalizację oraz poczucie wyższości. Zysk ma przyjść na drodze obopólnego kompromisu. Należy tak długo dyskutować, rozważać dane opcje, aby układ był dla wszystkich doskonały, bez strat u którejś ze stron.

Negocjacje harwardzkie są bardzo często przedstawiane w trakcie, nie jednego, szkolenia dla handlowców. Nie jest to łatwa technika. Wymaga dużych pokładów cierpliwości, ale i pozytywnego nastawienia dla klienta. Pomimo licznych prób przekonania do zakupu produktu, odwiedzający nie może czuć antypatii w trakcie rozmowy.

Należy wytworzyć atmosferę wzajemnego zaufania. Nie można także stosować nadmiernego nacisku i manipulacji. Lepiej zasiać w kliencie ideę zakupu konkretnego modelu, a nie przekonywać i zachwalać rzecz, jakby nie posiadała wad. Czasem warto także rozważyć różne warianty cenowe, czy sprzedać niższy pakiet, ale z zyskiem dla każdego.

Harwardzki model negocjacji ma jeszcze jedną, istotną przewagę. Sprawia, że klient chętniej poleci nasz sklep znajomym, albo sam po czasie wróci. Raz zdobyte zaufanie zatem skutecznie procentuje!

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza