Wielu handlowców korzysta z technik negocjacyjnych, które wykorzystują psychomanipulację - czasem używamy jej zupełnie nieświadomie, często jednak lata praktyki w sprzedaży oraz częsta komunikacja z klientem pozwala nam na skuteczne wykorzystywanie tej trudnej sztuki. Dzięki poszerzeniu swojej wiedzy, handlowcy - którzy są przecież także konsumentami - skuteczniej mogą unikać zagrywek psychologicznych ze strony konkurencji, kontrahentów lub klientów.
Czym jest psychomanipulacja?
Psychomanipulacja jest procesem, który pozwala na wpływanie na poszczególne zachowania ludzi poprzez odpowiednie bodźce zewnętrzne. Choć oczywiście, istnieją skrajne formy psychomanipulacji, które są prawnie i etycznie naganne, niektóre z technik mogą być skutecznie wykorzystywane w codziennych transakcjach, reklamie czy rozmowach z klientem. Psychomanipulacją można nazwać chwytliwą, wzruszającą reklamę, danie klientowi poczucia przynależności do elitarnego społeczeństwa czy oddziaływanie na jego psychikę poprzez slogany, obrazy, muzykę i zapachy - czyli wszystko to, co wykorzystuje w swojej strategii marketingowej niemal każde przedsiębiorstwo.
Jak stosować psychomanipulację?
Aby proces ten był kompleksowy i przynosił odpowiednie korzyści ekonomiczne należy przede wszystkim dobrać odpowiednią strategię do branży działalności. Szczególnie ważne jest zainteresowanie klientem, który musi czuć się wyjątkowy i szanowany tak, by chętniej kupować oferowane przez nas produkty. W handlu wykorzystywana jest lekka forma manipulacji psychologicznych, które głównie odnoszą się do samopoczucia klienta, skonfrontowanie jego potrzeb konsumenckich z dostosowaną ofertą i dokonania transakcji w przekonaniu o najlepszym możliwym wyborze - tak, by to klient czuł się "wygraną stroną".
Z pewnością wielu technik psychomanipulacji można się nauczyć jednak ich skuteczność w dużej mierze wynika z predyspozycji i cech charakteru samego handlowca. Osoba pewna siebie, charyzmatyczna i empatyczna, która zbudza zaufanie i potrafi szybko wcielić się w różne role z pewnością może finalizować bardziej korzystne transakcje niż ta, która techniki manipulacyjne zna jedynie z teorii.