Można powiedzieć, że w kontaktach zawodowych nic nie powinno dziać się bez przyczyny. Rzeczywiście Strategia OBT (Outcome-Based Thinking – Myślenie Ukierunkowane na Cel) pozwala jasno określić, jakie mamy cele, co chcemy osiągnąć, czego pragniemy, a w konsekwencji – zdobyć to. Wiedza daje tylko częściową siłę do działania. Prawdziwą siłą menedżera jest umiejętność podejmowania działań z wykorzystaniem posiadanej wiedzy. Pomaga w tym myślenie ukierunkowane na cel.
ZASTOSOWANIE TECHNIK WPŁYWU W PROCESIE WPROWADZANIA ZMIAN
Reguła sympatii. Obserwacja ludzkich zachowań jasno dowodzi, że jesteśmy gotowi zgodzić się na więcej, być bardziej otwartymi i współpracującymi wobec osób, które lubimy. Warto tę regułę wykorzystywać w procesie zmian. Osoba, która darzy nas sympatią, ma poczucie podobieństwa na poziomie poglądów, zainteresowań, doświadczeń, będzie bardziej skłonna do współpracy i działania zgodnie z wytycznymi, które przedstawimy.
Reguła rewanżu. Reguła rewanżu bywa również nazywana zasadą wzajemności. Gdy ktoś ofiarowuje nam coś o dostrzegalnej lub nawet nie do końca dostrzegalnej wartości, natychmiast reagujemy pragnieniem, by mu się odwzajemnić.
Reguła konsekwencji. Technika ta opiera się na następujących przesłankach:
ludzie dają się łatwiej przekonać, jeśli uważają nas za osoby konsekwentne i nie ufają nam, gdy postrzegają nas jako niekonsekwentnych,
potrzeba konsekwencji jest pochodną potrzeby bezpieczeństwa – chcemy, by wszelkie wydarzenia były zgodne z naszymi przewidywaniami,
konsekwencja w działaniu jest potężnym narzędziem przekonywania, można dzięki niej uzyskać to, co chcemy,
nieznajomych darzymy zaufaniem tym większym, im bardziej są konsekwentni,
po złożeniu propozycji dobrze jest przy niej obstawać, stosując konsekwencję jako technikę perswazji,
WYKORZYTANIE KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ W PROCESIE WYWIERANIA WPŁYWU
Zapewne miałeś okazję obserwować kiedyś rozmawiających ze sobą przyjaciół, dobrych znajomych. Gdybyś uważnie przeanalizował film z ich nagraną rozmową, zwróciłbyś uwagę na podobieństwo w sposobie poruszania się, gestykulacji czy też głośności i tempie mówienia.
Dopasowanie pewnych elementów języka ciała wydaje się tak naturalne, że wręcz dla niektórych oczywiste. Spójrzmy przez chwilę na naszą rozmowę: jeżeli nasz współpracownik siedzi, my zapewne po wejściu i przywitaniu również usiądziemy – wręcz niemożliwym wydaje nam się pozostać w takiej sytuacji w pozycji stojącej. Gdyby jednak wstał, w nas również pojawiłaby się potrzeba wstania – gdybyśmy musieli zostać w pozycji siedzącej, byłoby nam wręcz niewygodnie.
Nie jest to przypadek – każdy z nas w sposób zupełnie naturalny, na ogół nieświadomie, stara się dopasować do swojego rozmówcy. Pamiętasz o amerykańskim przysłowiu? Zapewne tak – ludzie lubią takich jakimi są. W praktyce oznacza to np., że lepiej rozmawia nam się z tymi, którzy podobnie do nas siedzą, mają podobny sposób gestykulacji itd.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Umiejętność wyrażania swoich myśli w zrozumiały sposób oraz uważnego słuchania innych to podstawowe kompetencje w miejscu pracy oraz w życiu prywatnym. Twórz pozytywne relacje w swoim miejscu pracy. Zmiana zaczyna się od Ciebie. Dowiedz się jak komunikować się skutecznie.Zobacz:
Dlatego warto żebyśmy w trakcie rozmowy nie tylko uważnie słuchali naszego rozmówcy, ale także go obserwowali. Zwróćmy uwagę na to:
- jak siedzi?
- jaką ma gestykulację – bogatą czy oszczędną, czy ma ulubione gesty, które szczególnie często powtarza)?
- jak mówi – jak głośno, cicho, wolno czy szybko, robi wyraźne pauzy czy też nie?
- jak wykorzystuje przestrzeń wokół siebie – potrzebuje dużo miejsca, czy też skraca dystans?
- jak intensywny kontakt wzrokowy utrzymuje?
Porównuje się dopasowanie do rozmówcy na poziomie niewerbalnym do tworzenia tańca. Często najprostszym sposobem dopasowania jest przyjęcie pozycji symetrycznej – bycie dla rozmówcy swoistym lustrzanym odbiciem.
Podobny sposób mówienia, poruszania się, gestykulacji do tego, jaki prezentuje rozmówca, umożliwia stworzenie dobrej atmosfery rozmowy, sprzyja budowaniu relacji i zwiększa prawdopodobieństwo podjęcia przez rozmówcę pozytywnej decyzji.
Zwróćmy także uwagę na sytuacje, kiedy trudno prowadzić rozmowę. Czasami podczas trudnych rozmów zdarza się, że w sposób nieświadomy na poziomie komunikacji niewerbalnej nie stosujemy lustrzanego odbicia, przyjmujemy pozycję ciała przeciwną do rozmówcy, także na poziomie gestykulacji, tempa mówienia i głośności. Nieświadomie przekazujemy tym samym nasze nastawienie do rozmówcy, a jednocześnie potęgujemy trudność tej sytuacji. Z tego powodu warto często sprawdzać, jak wygląda nasz poziom dopasowania.