Nic nie powinno się dziać bez przyczyny

Większość menedżerów pytanych o podstawowe zasady, którymi kierują się w kontaktach ze współpracownikami, podwładnymi i przełożonymi, wymienia jako jedną z najważniejszych: celowość wszystkich podejmowanych działań.

Gamma - Nic nie powinno się dziać bez przyczyny
    Można powiedzieć, że w kontaktach zawodowych nic nie powinno dziać się bez przyczyny. Rzeczywiście Strategia OBT (Outcome-Based Thinking – Myślenie Ukierunkowane na Cel) pozwala jasno określić, jakie mamy cele, co chcemy osiągnąć, czego pragniemy, a w konsekwencji – zdobyć to. Wiedza daje tylko częściową siłę do działania. Prawdziwą siłą menedżera jest umiejętność podejmowania działań z wykorzystaniem posiadanej wiedzy. Pomaga w tym myślenie ukierunkowane na cel.
     
     

    ZASTOSOWANIE TECHNIK WPŁYWU W PROCESIE WPROWADZANIA ZMIAN

    Reguła sympatii. Obserwacja ludzkich zachowań jasno dowodzi, że jesteśmy gotowi zgodzić się na więcej, być bardziej otwartymi i współpracującymi wobec osób, które lubimy. Warto tę regułę wykorzystywać w procesie zmian. Osoba, która darzy nas sympatią, ma poczucie podobieństwa na poziomie poglądów, zainteresowań, doświadczeń, będzie bardziej skłonna do współpracy  i działania zgodnie z wytycznymi, które przedstawimy.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Gamma. Oferujemy szkolenia HR, managerskie, sprzedażowe i szkolenia dla administracji publicznej. W rankingu Gazety Finansowej – „Najlepsze Firmy Szkoleniowe” po raz kolejny zajęliśmy 1 miejsce. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. Zobacz też:

    Reguła rewanżu. Reguła rewanżu bywa również nazywana zasadą wzajemności. Gdy ktoś ofiarowuje nam coś o dostrzegalnej lub nawet nie do końca dostrzegalnej wartości, natychmiast reagujemy pragnieniem, by mu się odwzajemnić.

    Reguła konsekwencji. Technika ta opiera się na następujących przesłankach:

    • ludzie dają się łatwiej przekonać, jeśli uważają nas za osoby konsekwentne i nie ufają nam, gdy postrzegają nas jako niekonsekwentnych,
    • potrzeba konsekwencji jest pochodną potrzeby bezpieczeństwa – chcemy, by wszelkie wydarzenia były zgodne z naszymi przewidywaniami,
    • konsekwencja w działaniu jest potężnym narzędziem przekonywania, można dzięki niej uzyskać to, co chcemy,
    • nieznajomych darzymy zaufaniem tym większym, im bardziej są konsekwentni,
    • po złożeniu propozycji dobrze jest przy niej obstawać, stosując konsekwencję jako technikę perswazji,
    • jeśli konsekwentnie powtarzamy nasze stanowisko, dajemy tym samym naszemu współpracownikowi sygnał, że nam na danej sprawie zależy.
    Więcej o technikach wpływu znajdziesz w naszych szkoleniach. Zobacz dział: szkolenia dla kierowników. Gamma - firma szkoleniowa roku w rankingu "Najlepsze Firmy Szkoleniowe" Gazety Prawnej.

     

    WYKORZYTANIE KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ W PROCESIE WYWIERANIA WPŁYWU

    Zapewne miałeś okazję obserwować kiedyś rozmawiających ze sobą przyjaciół, dobrych znajomych. Gdybyś uważnie przeanalizował film z ich nagraną rozmową, zwróciłbyś uwagę na podobieństwo w sposobie poruszania się, gestykulacji czy też głośności i tempie mówienia.

    Dopasowanie pewnych elementów języka ciała wydaje się tak naturalne, że wręcz dla niektórych oczywiste. Spójrzmy przez chwilę na naszą rozmowę: jeżeli nasz współpracownik siedzi, my zapewne po wejściu i przywitaniu również usiądziemy – wręcz niemożliwym wydaje nam się pozostać w takiej sytuacji w pozycji stojącej. Gdyby jednak wstał, w nas również pojawiłaby się potrzeba wstania – gdybyśmy musieli zostać w pozycji siedzącej, byłoby nam wręcz niewygodnie.

    Nie jest to przypadek – każdy z nas w sposób zupełnie naturalny, na ogół nieświadomie, stara się dopasować do swojego rozmówcy. Pamiętasz o amerykańskim przysłowiu? Zapewne tak – ludzie lubią takich jakimi są. W praktyce oznacza to np., że lepiej rozmawia nam się z tymi, którzy podobnie do nas siedzą, mają podobny sposób gestykulacji itd.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Umiejętność wyrażania swoich myśli w zrozumiały sposób oraz uważnego słuchania innych to podstawowe kompetencje w miejscu pracy oraz w życiu prywatnym. Twórz pozytywne relacje w swoim miejscu pracy. Zmiana zaczyna się od Ciebie. Dowiedz się jak komunikować się skutecznie.Zobacz:

    Dlatego warto żebyśmy w trakcie rozmowy nie tylko uważnie słuchali naszego rozmówcy, ale także go obserwowali. Zwróćmy uwagę na to:

    • jak siedzi?
    • jaką ma gestykulację – bogatą czy oszczędną, czy ma ulubione gesty, które szczególnie często powtarza)?
    • jak mówi – jak głośno, cicho, wolno czy szybko, robi wyraźne pauzy czy też nie?
    • jak wykorzystuje przestrzeń wokół siebie – potrzebuje dużo miejsca, czy też skraca dystans?
    • jak intensywny kontakt wzrokowy utrzymuje?

    Porównuje się dopasowanie do rozmówcy na poziomie niewerbalnym do tworzenia tańca. Często najprostszym sposobem dopasowania jest przyjęcie pozycji symetrycznej – bycie dla rozmówcy swoistym lustrzanym odbiciem.

    Podobny sposób mówienia, poruszania się, gestykulacji do tego, jaki prezentuje rozmówca, umożliwia stworzenie dobrej atmosfery rozmowy, sprzyja budowaniu relacji i zwiększa prawdopodobieństwo podjęcia przez rozmówcę pozytywnej decyzji.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Zapraszamy do zapoznania się z klasykami szkoleń otwartych dla HR online, stacjonarnych.

    Zobacz nasze szkolenia HR.

    Zobacz też: szkolenia interpersonalne

    Zwróćmy także uwagę na sytuacje, kiedy trudno prowadzić rozmowę. Czasami podczas trudnych rozmów zdarza się, że w sposób nieświadomy na poziomie komunikacji niewerbalnej nie stosujemy lustrzanego odbicia, przyjmujemy pozycję ciała przeciwną do rozmówcy, także na poziomie gestykulacji, tempa mówienia i głośności. Nieświadomie przekazujemy tym samym nasze nastawienie do rozmówcy, a jednocześnie potęgujemy trudność tej sytuacji. Z tego powodu warto często sprawdzać, jak wygląda nasz poziom dopasowania.

     

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza