Według Tima Browna, jednego z autorytetów nowoczesnego projektowania, design thinking to „dyscyplina, która korzysta ze zdrowego rozsądku i metod projektantów, aby zaspokoić potrzeby ludzi za pomocą tego, co jest technologicznie możliwe i co rozsądna strategia biznesowa może zmienić w wartość dla klienta, i szansę rynkową”.
Dzięki niej można stworzyć innowacyjny produkt, usługę, poprawić proces obsługi klienta lub opracować nowatorskie rozwiązania w zakresie zatrudniania pracowników.
Metodologia, która wcześniej charakterystyczna była dla zespołów projektanckich, znalazła zastosowanie w innych obszarach biznesu. Od prototypu m.in. myszki komputerowej, do design thinking wspierającej organizacje w dynamicznym rozwoju, działającej w obszarach: strategii, komunikacji, marketingu i HR.
Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które w przyszłości będą moderowały pracę zespołów projektowych metodą Design Thinking (np.: analityk biznesowy, kierownik projektów, ekspert, lider projektów, lider i manager zespołów, product owner, scrum master).
Szkolenie prowadzone jest metodą warsztatową, w uważności na proces grupowy. Wykorzystywane są różnorodne, aktywizujące metody szkoleniowe oraz case study. W celu pobudzenia kreatywności przestrzeń i materiały na warsztat są odpowiednio dobierane.
1. Wprowadzenie w metodę Design Thinking
- Źródła metodologii
- Schemat design thinking
- Proces, przestrzeń, ludzie:
- co warto wiedzieć, aby proces był efektywny; narzędzia
- tworzenie przestrzeni sprzyjającej efektywnej pracy kreatywnej
- Kontekst zastosowania design thinking
- Insighty
2. Szczegółowe poznanie metody Design Thinking
- Empatia:
- Z jakiego powodu warto poznać użytkownika?
- Narzędzia, które pomogą Ci dotrzeć i zrozumieć głębokie potrzeby użytkownika
- Jak przygotować się do wywiadów: listy pytań
- Tworzenie Persony
- Obserwacje
- Uważne słuchanie
- Dlaczego ważne jest „dlaczego”? i „po co”?
- Tworzenie Mapy Empatii
- Moodboard
- Diagnoza potrzeb:
- Rozróżnianie potrzeb od rozwiązań
- Formułowanie problemu/ wyzwania projektowego
- Generowanie pomysłów:
- Jak zaplanować ten etap? Przestrzeń, ludzie, materiały, techniki
- Metody kreatywne wspierające generowanie pomysłów
- Kiedy ważna jest ilość, kiedy jakość – etapy kreatywności i selekcji
- Kryteria wyboru – jak dobierać?
- Prototypowanie:
- Przestrzeń i materiały
- Co to jest prototyp?
- Zasady udanego prototypowania
- Rodzaje prototypów
- Testowanie:
- Pytaj – Słuchaj – Poprawiaj
- Karta feedbacku
- Kryteria oceny
- Czemu służy powtarzanie procesu?
- Prezentacja finalna – sposoby tworzenia
3. Doświadczenie Design Thinking
Design Thinking Sprint
przejście przez wszystkie etapy procesu i wypracowanie konkretnego rezultatu (prototypu)
Wykorzystanie w praktyce narzędzi z poszczególnych etapów myślenia projektowego, m.in.:
- Empatia:
- Mapa Empatii
- Wywiad
- Karta obserwacji
- Moodboard
- Storyboard
- Mock up
- Poster
- Value Proposition Map
- Diagnoza potrzeb:
- Generowanie pomysłów
- Burza mózgów
- Odwrócona burza mózgów
- Słownik
- Co ma piernik do wiatraka, itp.
- Prototypowanie
- Sposoby tworzenia prototypów, m.in.: role play, storytelling, role script
- Testowanie
4. Szczegółowe poznanie metody Design Thinking w kontekście zadań moderatora
- Proces
- Etapy procesu Design Thinking: Empatia, Diagnoza potrzeb, Generowanie pomysłów, Prototypowanie i Testowanie i rola moderatora w każdym z etapów
- Narzędzia wykorzystywane na każdym etapie procesu – zadania po stronie moderatora
- Doświadczenie procesu – jak zapewnić warunki
- Odpowiedzialność za rezultat
- Kluczowe wyzwania na każdym etapie – jak sobie z nimi radzić
- Przestrzeń
- Sposoby tworzenia przestrzeni do kreatywnej pracy zespołów projektowych – poszukiwanie możliwości, a nie ograniczeń
- Efektywne wykorzystywanie przestrzeni do pracy kreatywnej – uwaga na pułapki
- Materiały
- Ludzie
- W jaki sposób budować zespoły projektowe
- W jaki sposób zadbać o różnorodność w zespołach projektowych
- W jaki sposób wykorzystywać potencjał i różnorodności zespołów projektowych
- Skuteczne moderowanie pracy zespołów projektowych – praca nad kompetencjami wspierającymi pracę moderatora
- Komunikacja w zespole
- Role i procesy zespołowe
- Sieciowanie
- Wymiana wiedzy w organizacji
- Zarządzanie różnorodnością
- Efektywność pracy zespołu projektowego w procesie design thinking
- Uważność jako umiejętność wyboru i koncentracji na tym ważne
5. Kompetencje moderatora – teoria i ćwiczenia
- Uważność
- Umiejętność pracy z grupą
- Wiedza o mechanizmach i dynamice pracy grupowej
- Techniki pracy grupowej
- Wykorzystanie pracy zespołowej do osiągnięcia przez grupę założonego celu i rezultatu
6. Praktyka
- Uczestnicy przygotowują i prowadzą samodzielnie część procesu.
7. Posumowanie warsztatu
- Zaplanowanie 1 procesu indywidualnie przez każdego uczestnika
- Dzielenie się dobrymi praktykami i cases