Gestykulacja
Gestykulacja - inaczej ruchy rękami, dłońmi. Gestykulacja jest ważnym elementem budowania własnego wizerunku na poziomie niewerbalnym. Ponad 80% ludzi to wzrokowcy. Kiedy opowiadamy im historie, przekonujemy do swoich racji wzrokowcy są skazani na kanał słuchowy. To co może im ułatwić zrozumienie nas oraz pozytywne odebranie to uruchomienie kanału wzrokowego właśnie poprzez gestykulację. Funkcją gestów jest obrazować, podkreślać komunikat słowny.
Najważniejsze wskazówki dotyczące stosowania gestykulacji w komunikacie perswazyjnym:
- Zacznij gestykulować po kilkudziesięciu sekundach swojej wypowiedzi, tak abyś mógł rozpoznać rytm i tempo, w którym mówisz i dopasować do tego gestykulację
- Gestykulacja powinna przebiegać na poziomie ugiętych prawie pod kątem 90 stopni łokci. Obniżenie rąk sprawia wrażenie bezradności, podniesienie powyżej tego poziomu jest nienaturalne i niewygodne
- Gestykulując zwracaj uwagę, aby łokcie nie stykały się z ciałem
- Jeżeli nie wiesz co zrobić z rękami – masz trzy wyjścia: możesz je schować za siebie, trzymać razem, wziąć do ręki jakiś przedmiot
- Uważaj na wzorce gestykulacyjne odbierane jak sygnał zdenerwowania: pocieranie, wyginanie rąk, drapanie się, bawienie się przedmiotami, trzymanie rąk poniżej linii bioder
- Stosuj gestykulację, aby podkreślić lub zobrazować wypowiedź a nie jej zaprzeczyć
Wygląd zewnętrzny i przedmioty osobiste
Wybierając ubranie, fryzurę, dodatki osobiste należy pamiętać, że ludzie oceniając często kierują się automatyzmami myślowymi. Często nie analizują wyglądu człowieka szczegół po szczególe, tylko zwracają uwagę na jeden element – warto więc dopracować każdy szczegół. Dla przykładu – na początku lat 90 prezes BIG Banku Gdańskiego nie udzielił pożyczki właścicielom spółki ART B ponieważ mieli brudne buty. Prezes założył, że jeśli panowie nie dbają o buty nie będą również dbali o własne interesy w sposób należyty, a to oznacza że kredyt nie będzie bezpieczny. W tym szczególnym przypadku prezes banku miał rację – jeden z właścicieli spółki ukrywa się w Izraelu, drugi odsiaduje wyrok – kilka polskich banków nie odzyskało pieniędzy do dziś.
Drugi automatyzm myślowy to kierowanie się symbolami – ludzie w garniturach, krawatach, garsonkach są oceniani jako bardziej profesjonalni i godni zaufania, ludzie w obuwiu sportowym jako bardziej lekkomyślni, a ludzie w okularach jako lepiej wykształceni, posiadający większą wiedzę. Warto dobierając ubranie i przedmioty osobiste zwracać na to uwagę.
Kompetencja
Budowanie wizerunku osoby kompetentnej, uznania w oczach innych niekoniecznie musi być zgodne z celem merytorycznym. Często uznaje się osoby używające trudnych zwrotów, potrafiących bardzo szybko i sprawnie opowiadać o zawiłych sprawach za kompetentne. Taki sposób prezentacji rzeczywiście może wzbudzić podziw dla wiedzy jaką posiada osoba prezentująca, efektem ubocznym może być jednak brak zrozumienia tematu prezentacji czyli porażka w realizacji celu merytorycznego.
Czy istnieją sprzeczności między celami?
Cele osobiste i merytoryczne nie muszą się wykluczać. Pamiętajmy jednak, że jeżeli dojdzie do sytuacji sprzeczności potrzeb należy wybrać cel organizacyjny jak nadrzędny.
Gamma. Firma szkoleniowa roku! Zobacz nasze
szkolenia menadżerskie:
i szkolenia sprzedażowe:
Zapraszamy serdecznie.