Kto to jest Business Partner?
Obecnie praca na stanowisku HR Business Partnera staje się coraz bardziej popularna. W związku z wieloma korzyściami firmy decydują się na zatrudnienie takiej osoby. A więc kim jest HR Business Partner i jakie ma obowiązki?
HR Business Partner oprócz posiadania wielu umiejętności, musi także posiadać wiedzę z różnych dziedzin. Lista kompetencji nie jest jednak uniwersalna, bowiem każda firma ma inne wymagania.
Odpowiadając na pytanie kto to jest HR Business Partner można powiedzieć, iż jest to osoba będąca konsultantem do spraw dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi, nastawionym na zmiany i współpracę z personelem. W pierwszej kolejności ocenia ona sytuację personalną a następnie przewiduje potrzeby przedsiębiorstwa związane z kadrą pracowniczą. Komunikuje się z kierownictwem i specjalistami HR dążąc do opracowania zintegrowanych rozwiązań mając na względzie cele biznesowe jednostki gospodarczej. Wśród wielu obowiązków należących do osoby zatrudnionej na tym stanowisku należy przede wszystkim:
- organizowanie oraz przeprowadzanie spotkań biznesowych,
- współpraca z pracownikami zatrudnionymi na stanowiskach kierowniczych i w razie konieczności doradztwo komórce HR.
- analiza wskaźników oraz współpraca z pracownikami działu personalnego w celu opracowania stosownych programów i polityk,
- praca nad skutecznym rozwiązaniem zaistniałych problemów w relacjach pracowniczych a także prowadzenie obiektywnych badań w tym zakresie,
- zapewnianie zgodności wykonywania wszelkich działań z przepisami prawa pracy
- udzielanie wskazówek czyli coaching, doradztwo, rozwój kariery,
- ciągła współpraca z zarządem i pracownikami w celu poprawy relacji służbowych
- stała współpraca z menedżerami celem zwiększenia wydajności,
- wnikliwa analiza i interpretacja polityki personalnej,
- opracowanie dokumentów dotyczących zatrudnianych pracowników oraz awansów,
- udzielanie wszelkich informacji w kwestii ewentualnej restrukturyzacji przedsiębiorstwa, oraz planowanie zatrudnienia,
- określanie potrzeb szkoleniowych i coachingowych w firmie,
- udział w ocenie i monitorowaniu programów szkoleniowych jednostki gospodarczej.
HR Business Partner co to za stanowisko zapewne zastanawia się wile zatrudnionych w zakładzie osób. Otóż praca na tym stanowisku wiąże się z wieloma obowiązkami z różnych dziedzin, dlatego niezwykle ważne jest, by osoba wykonującą tę pracę posiadała odpowiednie kompetencje. Bardzo istotna jest również tutaj chęć ciągłe doskonalenia. Obecnie mamy wiele rozmaitych sposobów poszerzania wiedzy. Między innymi można brać udział w szkoleniach. HR Business Partner szkolenie adresowane jest właśnie dla wszystkich do osób, które zamierzają podjąć tego rodzaju pracę albo są już zatrudnione jako HR Business Partnerzy i chcą usystematyzować swoją wiedzę oraz zdobyć nowe wiadomości w tej tematyce. Po szkoleniu uczestnicy zapewne będą wiedzieć jaka jest rola HR Business Partnera w każdej jednostce gospodarczej.
Otóż rola HR Business Partnera pod wieloma względami jest powiązana ze sprzedażą przedsiębiorstwa. Proces rekrutacji to zadanie sprzedażowe, dlatego że w odpowiedni sposób należy przedstawić jednostkę potencjalnym pracownikom. Tak jak każdy inny menedżer, również HR Business Partner musi w pełni zrozumieć cel firmy oraz potrzeby personelu. Bez zrozumienia charakteru działalności oraz jej wyzwań, HR Business Partner nie jest w stanie prowadzić skutecznych działań tak, aby organizacja odniosła pożądany sukces.
W każdej organizacji pojawia się jakiś konflikt. Rola HR Business Partnera polega na udzieleniu pomocy w jego rozwiązaniu, Dlatego też powinien być znakomitym negocjatorem, zawsze szukającym wyjścia, które satysfakcjonuje wszystkie strony zaistniałego konfliktu.
Podsumowując można powiedzieć, że HR Business Partnera zawsze musi być obiektywny i neutralny. Posiadanie umiejętności rozwiązywania wszelkich problemów jest koniecznością. W swej pracy nie powinien również kierować się emocjami, zwłaszcza gdy występują przeszkody i musi wymyślić pozytywne rozwiązania.