Komunikacja niewerbalna w obsłudze klienta. Mowa ciała dłonie, postawa, wyraz twarzy

Modeluj swoją postawę i świadomie wpływaj na mowę ciała

Na postawę ciała można mieć wpływ, podczas kiedy mowa ciała dokonuje się podświadomie. Pomimo, że nie ma jakiegoś idealnego wzorca postawy fizycznej, to jednak da się sformułować cztery główne zasady świadomego modelowania postawy, a co z tym związane na swoją mowę ciała:

Gamma - Komunikacja niewerbalna w obsłudze klienta. Mowa ciała dłonie, postawa, wyraz twarzy

Komunikacja niewerbalna w obsłudze klienta. Mowa ciała dłonie, postawa, wyraz twarzy

  • Pochylaj górną część ciała do przodu (to sygnalizuje zainteresowanie).
  • Nie krzyżuj rąk na piersiach (to często jest odczytywane jako postawa obronna).
  • Trzymaj ręce tak, aby było je widać i gestykuluj nimi adekwatnie do sytuacji.
  • Unikaj siadania dokładnie na wprost klienta – jest to pozycja nieświadomie odczytywana jako konfrontacyjna i może budzić opór, a w niektórych przypadkach nawet agresję u klienta.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Zapraszamy na szkolenia z asertywności. Dowiesz się na nim, m. in.: jakie są umiejętności asertywne, jak radzić sobie z manipulacją i agresją, jaki jest związek pomiędzy poczuciem własnej wartości z postawą asertywną. Zobacz również warsztaty z komunikacji interpersonalnej oraz szkolenia z efektywności osobistej.


W zakresie mowy ciała rozróżniamy trzy strefy ułożenia rąk:

  • ręce znajdują się w obszarze poniżej lub na poziomie bioder = strefa negatywna;
  • w obszarze od bioder do brzucha = neutralna;
  • od brzucha w górę pozytywna.


Poniżej lista z różnymi interpretacjami mowy niewerbalnej, którą możesz poszerzyć o swoje własne doświadczenia i obserwacje. Pamiętaj jednak, że każda interpretacja oderwana od kontekstu może być nietrafna. Dlatego warto byś zawsze dokonywał interpretacji w kontekście całości kontaktu z klientem.

 

Jeżeli rozmówca nagle:

 

Oznacza to:

 

Marszczy czoło

Oburzenie, ocena zachowania

Podnosi powieki (otwiera szeroko oczy)

Niedowierzanie albo zaskoczenie

Patrzy za ciebie (gdzieś wdał)

Nieobecność myślami

Nie utrzymuje kontaktu wzrokowego

Niepewność, lub chęć ukrycia informacji

Dotyka na krótką chwilę nosa

Czuje się przyłapany, zakłopotany

Pociera nos

Zamyślenie

Otwiera usta

Zdziwienie, chęć wejścia w słowo

Zaciska wargi

Powstrzymywany gniew, upór, zamyślenie

Zagryza wargi

Zamyślenie, zyskanie na czasie, lekką powściągliwość

Zakłada ręce:

  • u mężczyzn

  • u kobiet

 

  • nieakceptację, zamknięcie się w sobie

  • poszukiwanie obrony, lęk

Mowa ciała dłonie

 

Wykonuje swobodne ruchy rąk

Pewność siebie

Wykonuje skąpe ruchy rąk

Niepewność

Zasłania ręką usta:

  • w czasie mówienia

  • po wypowiedzi

 

  • niepewność, zdenerwowanie

  • chciałby cofnąć to, co powiedział

Pociera ręką czoło

Zakłopotanie, usiłowanie usunięcia trosk, kłopotów

Zabawia się ołówkiem (długopisem)

Obawę, zdenerwowanie lub nudę

Zaciska dłoń w pięść

Złość, powstrzymywany gniew

Bębni palcami po blacie

Nerwowość, niecierpliwość, „przechodź do rzeczy!”

Opiera ręce na biodrach

Chęć zaimponowania, lub oburzenie

Kładzie dłoń lub dłonie na piersiach

Gest zapewnienia

Podnosi palec wskazujący

Pouczenie, naganę

Składa ręce, stykając je opuszkami palców

Precyzję, doświadczenie, bycie ekspertem

Zaciera dłonie

Samozadowolenie


Warto jest świadomie kontrolować naszą mowę ciała, tak by świadomie budować swój wizerunek i wzmacniać przekaz werbalny kierowany do klienta.

W rankingu Gazety Finansowej – „Najlepsze Firmy Szkoleniowe” nasza firma zajęła 1 miejsce. Istniejemy 10 lat na rynku. Współpracuje z nami 118 trenerów. W ciągu jednego roku przeszkoliliśmy ponad 6 tys. klientów indywidualnych i ponad tysiąc klientów instytucjonalnych. Zapraszamy do działu szkolenia otwarte znajdziesz tam szkolenia sprzedażowe i związane z telemarketingiem. Zobacz nasze nowe szkolenia: ESSENCE LEARNING.

 

Mowa niewerbalna w kontakcie telefonicznym − praca z głosem
Komunikacja jest ważnym elementem w życiu każdego człowieka. Zarówno ta werbalna, jak
i niewerbalna. Informacje, jakie wymieniają między sobą jednostki, to tylko 7% słów, 38% tonu głosu i 55% mowy ciała. Jak widać z wyżej zaprezentowanych wyników, komunikacja niewerbalna stanowi właściwie całość przekazu informacji, jest to więc kluczowy czynnik każdej relacji na linii Klient − Sprzedawca. To, w jaki sposób przekazujemy informacje, bardzo często ma wpływ na końcowy rezultat. Kluczem do sukcesu jest przeważnie odpowiedni ton głosu, jego modulacja czy tempo wypowiedzi.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza