Kiedy warto zatrudnić handlowca?
Czasami jakiś doradca albo osoba związana z naszą firmą powiedzą nam, że w zasadzie to według nich potrzebny nam jest do firmy handlowiec. Co to w zasadzie znaczy? Kim jest taki handlowiec? Kiedy warto taką osobę zatrudnić? Na co zwrócić uwagę podczas rekrutacji? Czy takiego handlowca musimy jeszcze jakoś przeszkolić? Na te wszystkie pytania i na wiele innych odpowiemy poniżej...
Kim jest handlowiec?
Zanim jednak jeszcze powiemy, czy w ogóle jako firma potrzebujemy handlowca, warto pomyśleć, kim w zasadzie taki handlowiec jest i czym się zajmuje. Przede wszystkim handlowiec to specjalista o sprzedaży.
Jednak istnieje wiele możliwości interpretacji tego określenia. Handlowiec to osoba pośrednicząca w procesie sprzedaży pomiędzy klientem a firmą, lecz może to być zarówno po prostu zwykły sprzedawca a transakcja będzie dotyczyła pralki, jak i przedstawiciel międzynarodowego koncernu, który załatwił sprzedaż innemu koncernowi miliona takich pralek.
Zasadniczo jednak handlowiec to osoba odpowiedzialna za wyszukiwanie nowych grup klientów, nawiązywanie z nimi kontaktów, zdobywanie informacji o nich.
Kiedy potrzebny jest handlowiec?
Wbrew obiegowej, zdroworozsądkowej opinii handlowiec wcale nie jest potrzebny na samym początku istnienia firmy. Tak naprawdę warto go zatrudnić dopiero wtedy, kiedy już będziemy mniej więcej wiedzieć, czy nasza firma jest w stanie zdobyć stabilną pozycję na rynku i przebić się przez konkurencję. Co bowiem warto podkreślić - handlowiec z zasady rozwija już coś, co zaistniało, a nie buduje firmę od początku.
Szkolenie dla handlowców - czy naprawdę warto w nie inwestować?
Czy jeśli zatrudnimy już takiego handlowca, to warto jeszcze jakoś go dodatkowo edukować? Na pewno trzeba go przeszkolić z zakresu towarów i usług, których sprzedażą będzie się on zajmował.
Zawsze także dobrym pomysłem są szkolenia negocjacje, ponieważ to dzięki nim właśnie handlowiec zdobywa pełne umiejętności do tego, aby skutecznie zwiększać sprzedaż i zdobywać nowych klientów.