Komunikacja interpersonalna pełni kluczową rolę nie tylko w życiu prywatnym, ale również zawodowym. Odpowiednie gesty, a także język ciała pełnią równie ważną funkcję co słowa. W każdej firmie komunikacja jest bardzo ważna, gdyż przekłada się na stosunki panujące w zespole, ale również efekty pracy.
Zasady komunikacji- na co zwrócić uwagę?
Na samym początku należy aktywnie słuchać drugiej osoby i także nawiązać z nią kontakt wzrokowy. Rozmawiając z klientem, czy też pracownikiem warto także zachować pełne opanowanie i w żadnym razie nie dać się sprowokować. Nie można też pokazać swojej słabości, czy strachu. Oczywiście rozmawiając koniecznie należy uświadomić sobie cel, do którego dążymy i czego oczekujemy.
Dlatego tak ważna jest precyzyjna komunikacja. Kolejnym krokiem jest
komunikacja niewerbalna. Zatem rozmawiając zawsze należy siedzieć, bądź stać wyprostowanym, jeżeli chcemy pokazać swoją władzę. Witając się należy jako pierwszy podać rękę. Ważne jest także akcentowanie najważniejszych słów. W komunikacji niewerbalnej należy także postawić na odpowiedni ton oraz głośność wypowiedzi.
Komunikacja interpersonalna- nadawca odbiorca, przekaz W każdej komunikacji interpersonalnej taką samą rolę odgrywają zarówno nadawca, odbiorca, jak i przekaz. Nadawca przesyła wiadomość do odbiorcy. Tą wiadomością jest przekaz. Już na samym początku trzeba ustalić sobie co jest naszym celem w danej komunikacji i do tego w dużej mierze trzeba dostosować język werbalny i język niewerbalny. Zatem trzeba wiedzieć co jest celem komunikacji interpersonalnej np. w biurze. Celem może być skuteczność, bądź też poprawność.
W przypadku rozmowy z podwładnym należy nakierować się na skuteczność, czyli np. wyegzekwowanie określonego rezultatu. Tutaj należy zwrócić uwagę, czy jest się słuchanym. Z kolei pracownicy między sobą powinni zadbać o poprawność relacji. Zatem ton i przekaz też musi być jasny, jednak postawa ciała nie musi być już wyprostowana, gdyż celem jest zadbanie o pozytywne kontakty. Również ton nie powinien być stanowczy.
Warto także wybrać się na szkolenie z komunikacji interpersonalnej i poznać fachową wiedzę.