Jaki jest zakres obowiązków telemarketera?
Telemarketer to w zasadzie całkiem odpowiedzialna funkcja w firmie. Na czym dokładniej polegają jego zadania i obowiązki? Co musi umieć wykonywać taki telemarketer? O tym wszystkim powiemy pokrótce poniżej...
Zadania telemarketera
Wydawać by się mogło na pierwszy rzut oka, że telemarketer to w zasadzie bardzo łatwa praca. W końcu tylko cały dzień się po prostu siedzi i dzwoni. Tak jednak zupełnie nie jest. Przede wszystkim bowiem telemarketer musi bardzo dobrze znać się na sprzedawanych przez siebie produktach albo też na oferowanych usługach. Klienci bowiem często bywają naprawdę dociekliwi.
Ponadto telemarketerzy muszą posiadać pewne kompetencje psychologiczne. Zasadniczo rozmowa odbywa się według opracowanego przez psychologów biznesu skryptu i niespecjalnie jest tutaj miejsce na inwencję twórczą, jednak czasem telemarketer musi również umieć ocenić nastrój klienta, jego chęci itp.
Warto jeszcze zaznaczyć, że niestety w tej pracy potrzebna jest bardzo cierpliwość i opanowanie - wielu klientów nie panuje nad emocjami i ucieka się nawet do wulgaryzmów i słownych obelg.
Szkolenie telemarketing - niezbędne przy pracy telemarketera
Jak zatem widać, nie jest to tak prosta praca, jakby się to mogło na pierwszy rzut oka wydawać. Dlatego też w tej branży konieczne jest odbycie pewnego szkolenia.
To podstawowe szkolenie organizowane jest zasadniczo przez firmę zatrudniającą telemarketerów i polega głównie właśnie na zdobyciu informacji odnoszących się do sprzedawanych produktów i usług.
Jeśli jednak jako firma chcemy bardziej postawić na profesjonalny telemarketing, to warto zainteresować się także innymi szkoleniami dla pracowników.
W tym zakresie szczególnie przydatne mogą się okazać szkolenia negocjacje - w końcu telemarketer właśnie w dużej mierze negocjuje z klientami - to, czy zdecydują się na zakup, jakiej wielkości itp. Umiejętności negocjowania są w tym zakresie w zasadzie na wagę złota!
Podsumowując- telemarketing wcale nie jest taką prostą sprawą, jakby to się mogło zasadniczo wydawać, szczególnie jeśli jako firma zamierzamy poważnie na niego postawić.