Jak zatrzymać pracownika, który chce odejść z firmy
Kiedy dobry pracownik chce odejść, firma musi zadać sobie pytanie, czy zrobiła wszystko, by go zatrzymać. Czy można zwiększyć wynagrodzenie? A może zapewnić szkolenia? Retencja pracowników wymaga więcej niż materialnego podejścia. Dowiedz się, jak zatrzymać pracownika, który chce odejść.
Retencja pracowników – co ze sobą niesie?
Każdy manager, niezależnie od wielkości firmy, prędzej czy później staje przed pytaniem: jak zatrzymać pracownika, który chce odejść. Mowa oczywiście i pracownikach dobrych, którzy dla firmy są źródłem przychodów.
Retencja kadr, czyli zatrzymywanie pracowników w formie, to nie tylko oszczędzenie kosztów związanych z rekrutacjami i brakiem osób wykonujących zadania. To także większa. wydajność zespołu oraz – jeżeli mowa o wysokiej klasy specjalistach – także prestiż. Kiedy dobry pracownik odchodzi, znalezienie osoby na jego miejsce, a potem wdrożenie jej w pełni do pracy, nie jest proste. Dlatego ważne jest, aby każdy manager, nawet jeśli nie podejmuje decyzji kadrowych, wiedział, co może zrobić. Oczywiście pomogą w tym szkolenia. Retencja może być większa jednak dzięki krokom naprawdę łatwym do przewidzenia.
Gratyfikacje za wyniki
Do najczęstszych powodów, z których dobry pracownik odchodzi, jest poczucie bycia niedocenianym – zarówno w wymiarze finansowym, jak i bardziej międzyludzkim. W tym drugim jeżeli kierownik nie ma wrodzonego talentu, niezbędne są szkolenia, retencja zależy bowiem w dużym stopniu od relacji z bezpośrednim przełożonym i jakości jego pracy. Wynagrodzenie wartościowych pracowników powinno natomiast stałe podlegać ocenie i renegocjacjom. Jeżeli nie możliwości znacznej podwyżki, warto rozważyć premie za szczególne osiągnięcia, jak zawarcie dużej transakcji lub zamknięcie kluczowego projektu. Wówczas pracownik poczuje, że jego wkład w firmę jest naprawdę zauważany.
Możliwości rozwoju
Fraza ta może brzmieć jak nic niewnosząca formułka z aplikacji kandydatów. Dobry manager wie jednak, że dobry pracownik naprawdę szuka możliwości rozwoju. O warto wspomnieć przy okazji, że jeśli faktycznie takie dostaje, to tym bardziej retencja kadr jest ważna z punktu widzenia oszczędności w firmie. Chcący się uczyć pracownik to przecież nakłady środków, które powinny się zwrócić.
Zapewnianie rozwoju w firmie to bardzo ważny element retencji kadr. Sposobem na to, jak zatrzymać pracownika w organizacji, jest budowanie przekonania, że daje mu ona coś wartościowego, a nie tylko eksploruje jako zasób. A równie ważne jak finanse są możliwości rozwoju i poczucie wykorzystywania potencjału. Dlatego dobrze jest inwestować w szkolenia. Ważne jednak, aby były one dobrze przeprowadzone i rzeczywiście przydatne. Warto być otwartym na inicjatywę pracowników w tym względzie. Jeżeli sami pytają o szkolenia, dowiedzmy się najpierw, jakie są ich oczekiwania i potrzeby. Gdy pracownik chce sam z siebie wziąć udział w kursie czy studiach podyplomowych, firma powinna rozważyć chociaż częściowe sfinansowanie ich. Oczywiście w takim wypadku retencja kadr to też kwestia kalkulacji i pracownik powinien podpisać zobowiązanie, że jeśli odejdzie przed określonym czasem, musi wyłożone przez firmę środki zwrócić.
Nie można również zapomnieć, aby dać możliwość wykorzystania nowo nabytych umiejętności i wiedzy oraz naturalnych talentów zatrudnionych osób. Często dobry pracownik odchodzi, kiedy czuje się znudzony. Ma wtedy potrzebę szukania nowych wyzwań. Dobry szef powinien więc zadbać o to, aby stopień trudności wyzwań rósł razem z doświadczeniem i kompetencjami.
Wyznaczanie celów i nagradzanie za ich realizację
Sposobem na to, jak zatrzymać pracownika w organizacji, jest też wyznaczanie celów – pojedynczym osobom i zespołowi – a wraz z nimi nagrody za ich wypełnienie. To łączy w sobie docenianie oraz rozwój. Cele mogą być bowiem coraz wyższe i takie podejście do zadań wprowadza elementy grywalizacji. Nie ma więc mowy o nudzie w pracy. W większości przypadków to będzie dobry pomysł jak zatrzymać pracownika, który chce odejść.
Benefity pozapłacowe
Wiele firm uważa, że to wręcz standard, aby mieć karty sportowe, prywatną opiekę zdrowotną, pokoje do odpoczynku na inne benefity. Są one brane pod uwagę na początku. Jeśli jednak chodzi o to, jak zatrzymać pracownika w organizacji na wyższych szczeblach i w wyższych widełkach płacowych, rola benefitów jest przeceniania. Tylko naprawdę wynikające się na tle konkurencyjnych pracodawców propozycje mają szansę w znacznym stopniu wpłynąć na retencję kadr.
Dobra komunikacja i atmosfera w firmie
Jeśli nie benefity i jeśli wynagrodzenia w danej branży są porównywalne lub nie mamy środków na podwyżki i premie – to jak zatrzymać pracownika, których chce odejść?
Im wyższy ma on standard życia i więcej możliwości przebierania w ofertach, tym bardziej będzie zwracać uwagę na atmosferę w pracy. To sfera, z którą wielu kierowników-specjalistów miewa kłopoty, dlatego dzięki szkoleniom retencja pracowników może stać się większa. Zarządzanie ludźmi kreatywnymi lub o wąskich specjalizacjach nie jest sprawą łatwą. Budowanie dobrej atmosfery, przydzielanie satysfakcjonujących zadań, rozwiązywanie konfliktów i zapobieganie im są ważne dla tego, jak zatrzymać pracownika w organizacji.