Dlaczego dobry pracownik odchodzi z pracy?
Obecnie dobry i wykwalifikowany pracownik w firmie jest na wagę złota. Niemniej jego pozyskanie do organizacji to dopiero połowa sukcesu. Zatem warto zastanowić się nad tym jak zatrzymać wartościowego pracownika w firmie na dłużej i nie dopuścić do tego, aby przejęła go konkurencja.
Dlaczego dobry pracownik odchodzi z pracy?
Wielu szefów często chce znaleźć odpowiedź na pytanie dlaczego dobry pracownik odchodzi z pracy?Otóż jak się okazuje przyczyn może być wiele.
Dobry pracownik odchodzi z pracy zazwyczaj gdy:
- ma brak perspektyw dalszego rozwoju
- jest zbyt silne obciążony wykonywaną pracą
- ma brak możliwości otrzymania wyższej pensji
- istnieje brak możliwości komunikacyjnych z przełożonymi
- odchodzi z pracy jego dobry kolega
- wprowadzane są zmiany organizacyjne bez akceptacji pracowników
Jak zatrzymać wartościowego pracownika w firmie?
Pracodawcy często zastanawiają się nad tym jak zatrzymać wartościowego pracownika w firmie?[/b ]Otóż jak się okazuje istnieją sprawdzone sposoby na zatrzymanie pracownika w danej firmie.
Ogromną motywacj pracownikowi daje możliwość połączenia rozwoju firmy z osobistym rozwojem. Coraz częściej mówi się o tworzeniu,,ścieżek zawodowych”. Otóż każdy ambitny pracownik, który wie, że za swoje sukcesy zostanie nagrodzony lepszym stanowiskiem jest w stanie pracować jeszcze bardziej efektywnie. Niemniej pracodawca powinien pamiętać o tym, że osoby na dane stanowisko należy starannie dobierać i nie dokonywać awansu w wymuszony i nienaturalny sposób.
Istotne sposoby na zatrzymanie pracownika w firmie to również odpowiednie szkolenia zawodowe, które pozwalają rozszerzyć pracownikowi własne horyzonty oraz zdobyć ciekawą wiedzę w swojej profesji.
Inne sprawdzone sposoby na zatrzymanie pracownika to częste chwalenie oraz nagradzanie go za rzetelną pracę i osiągnięcia zawodowe. Jednym z najpowszechniejszych sposobów nagradzania pracownika są świadczenia pieniężne takie jak: wyższe wynagrodzenie, premia oraz świadczenia socjalne w postaci służbowego samochodu, telefonu, świątecznych podarunków czy darmowych wyjazdów służbowych czy integracyjnych.
Dobre sposoby na zatrzymanie pracownika to także stwarzanie w firmie przyjemnej i miłej atmosfery. Ponadto w każdej firmie powinno być miejsce na dialog, czy zostały jasno sprecyzowane oczekiwania wobec pracowników. Ogromną rolę odgrywa także zacunek oraz swobodna możliwość zgłaszania swoich pomysłów i zastrzeżeń. Ponadto na zachowanie dobrej atmosfery w przedsiębiorstwie składa się też szereg istotnych drobiazgów takich jak: darmowa kawa, herbata czy przyjemnie urządzone pomieszczenie do spożywania posiłków w trakcie przerwy.
Na czym polega retencja pracowników?
W obszarze zarządzania zasobami ludzkimi termin retencja pracowników jest rozumiana jako zdolność firmy do zatrzymywania w niej dobrych i cenionych pracowników. Wysoka retencja istotna jest w szczególności dla firm zatrudniających poszukiwanych specjalistów oraz dla tych, które dużo inwestują w szkolenia pracowników.
Retencja pracowników jest ceniona przez firmy budujące kulturę organizacyjną odwołującą się w dużej mierze do lojalności. W firmach takich mówi się niej szczególnie dużo w okresach rynku pracownika, gdy znalezienie odpowiednich kandydatów do pracy nie jest łatwe.
Retencja pracowników jest mierzona w celu uzyskania odpowiedzi jaka część pracowników wiąże się z daną organizacją na dłuższy czas.
Spadek wskaźnika retencji sygnalizuje, że w firmie dzieje się coś złego i należy temu przeciwdziałać. Wysoki wskaźnik retencji oznacza, że:
- pracownicy są zadowoleni z pracy jaką wykonują,
- odpowiadają im warunki pracy - w kontekście higieny pracy oraz czynników motywacyjnych,
- oferta konkurencji nie jest wystarczająco atrakcyjna, aby skłonić pracowników do odejścia firmy w której pracują.
Na czym polega szkolenie retencja pracowników?
Szkolenia retencja ma na celu zatrzymanie wartościowych pracowników w firmie oraz zapobieganie nadmiernej retencji w danej firmie. Zmniejszenie retencji pracowników wymaga szeregu działań, zarówno ze strony specjalistów z działu HR np. (hr business partner) jak i kierowników, bowiem tylko wspólnie tworzone procesy i przemyślane działania mogą zatrzymać wartościowych pracowników.
Szkolenie retencja jest w całości poświęcone praktycznym działaniom umożliwiającym zatrzymanie wartościowej kadry pracowniczej w firmie.
Szkolenie retencja jest przede wszystkim skierowane do działów kadr oraz osób mających bezpośredni oraz pośredni wpływ na satysfakcje i zadowolenie pracowników z wykonywanej pracy.
Szkolenia te pozwalają na:
- zdobycie umiejętności tworzenia w firmie narzędzi pozwalających zwiększać satysfakcję pracowników
- zdobycie wiedzy pozwalającej tworzyć skuteczną komunikację z poszczególnymi pracownikami
- poznanie skutecznych taktyk zwiększenia więzi pracowników z firmą
- zdobycie wiedzy pozwalającej budować poprawny wizerunek pracodawcy