Jak zacząć rozmowę o awansie w pracy?
Każdy z nas chciałby pracować w miejscu, które jest przyjazne. Zgrany zespół, wyrozumiały szef i wysokie wynagrodzenie to marzenia większości z nas. Nie da się jednak ukryć, że oprócz wyżej wspomnianych czynników, o zadowoleniu z pracy przesądzają również perspektywy rozwojowe.
Jeżeli w danej firmie brak jest jakichkolwiek perspektyw rozwojowych, nie ma co liczyć na pełnię zaangażowania pracownika. Większość firm oferuje więc możliwość awansu po osiągnięciu przez pracownika dobrych wyników. Awans to jednak nic pewnego i samo zaangażowanie w pracy nigdy nie da nam gwarancji na uzyskanie go. Czasami sami jesteśmy zmuszeni zadbać o to, by pracodawca nas docenił. Rozmowa z szefem na temat awansu nie należy do najłatwiejszych zadań.
Aby osiągnąć sukces, należy odpowiednio przygotować się do takiej rozmowy. Kilka dni przed rozmową warto usiąść na spokojnie i wypisać na kartce swoje argumenty przemawiające za tym, że powinniśmy dostać awans. Nierzadko zdarza się tak, że o awansie na to samo stanowisko marzy kilka osób. Pracowników chętnych na jego objęcie jest więc kilku, a stanowisko niestety jedno.
Należy więc przygotować się na pytanie, dlaczego to właśnie my powinniśmy otrzymać awans, a nie nasz kolega lub koleżanka. Nie da się również ukryć, że należy przygotować się psychicznie na dwa rezultaty rozmowy z przełożonym. Większość osób stara się przygotować jedynie na odmowę. Nic w tym dziwnego, bo odmowa jest dla nas bolesna i zazwyczaj niezbyt dobrze sobie z nią radzimy. Chcemy więc, by porażka odcisnęła na nas jak najmniejsze piętno. Błędem jest jednak przygotowywanie się jedynie na negatywny rezultat rozmowy. Należy się również przygotować emocjonalnie na to, że otrzymamy awans w pracy. Musimy liczyć się z tym, że taki obrót spraw może nie spodobać się naszym kolegom oraz koleżankom po fachu. Może się zdarzyć, że nasz najlepszy kolega z pracy nagle zacznie być wobec nas chłodny i zdystansowany. Jeżeli będziemy przygotowani na taką ewentualność, będzie to świadczyło o naszej dojrzałości i gotowości do podjęcia pracy na wyższym stanowisku.
Jeśli jednak nie jesteśmy na to gotowi, być może to znak, by rozmowę o awansie przełożyć na inny czas. Bez względu na to czy rozpoczynamy rozmowę o awans pionowy czy poziomy będziemy musieli zadbać o odpowiednią prezencję. Warto więc zadbać o to, by nie unikać wzroku szefa. Patrzenie bez lęku na twarz naszego rozmówcy świadczy bowiem o dużej pewności siebie, a nie da się ukryć, że pewność siebie to pożądana cecha, jeśli staramy się o awans. Przed rozpoczęciem rozmowy upewnijmy się, że pracodawca ma w danej chwili czas. Inicjowanie rozmowy o awans pięć minut przed ważnym spotkaniem lub tuż przed końcem pracy przełożonego, może zakończyć się fiaskiem. Jeśli już upewnimy się, że kierownik ma dla nas czas, rozmowę o awansie warto zacząć od zadania szefowi pytania o to, czy jest on zadowolony z naszej pracy.
Jeżeli szef będzie miał do naszej pracy duże zastrzeżenia, odłóżmy rozmowę o awans na inny dzień. Jeżeli jednak nie, spróbujmy delikatnie zasugerować mu, że skoro radzimy sobie na powierzonym nam stanowisku, korzystne dla firmy byłoby powierzenie nam bardziej wymagającej pracy. Bez względu na to czy jesteśmy zwykłymi pracownikami czy szefami, przyda się nam awans w pracy szkolenie. Dzięki takiemu szkoleniu pracownicy dowiedzą się jakich argumentów używać w rozmowie o awans, a pracodawcom łatwiej będzie ocenić czy dany pracownik rzeczywiście używa rzeczowych argumentów i nadaje się na wyższe stanowisko. Szkolenia dla team leaderów oraz dla ich podwładnych powinna poprowadzić wykwalifikowana firma szkoleniowa. Dzięki doświadczeniu i wiedzy szkoleniowca uczestnicy szkolenia zdobędą potrzebne informacje dotyczące perspektyw rozwojowych w firmie.
Dowiedzą się jak zwiększyć swoje szanse na awans oraz jak poradzić sobie z zazdrością kolegów i koleżanek, którzy również ubiegali się o dane stanowisko, ale nie otrzymali go. Aby móc poradzić sobie z zazdrością współpracowników, dobrze byłoby zorganizować szkolenie, którego temat przewodni brzmiałby: awans w pracy a koledzy. Relacje między awansowanym pracownikiem a jego kolegami nie muszą się bowiem pogorszyć, jeżeli odpowiednio się o to zadba. Podsumowując rozważania, bez trudu można dojść do wniosku, że rozmowa o awansie w pracy nie należy do łatwych zadań. Na szczęście dzięki właściwemu przygotowaniu, jesteśmy w stanie otrzymać upragnione stanowisko. W zdobywaniu pomocnych argumentów pomogą nam różnego rodzaju szkolenia. Na szkoleniach dowiemy się również jak radzić sobie z zawiścią kolegów i koleżanek, którzy awansu nie otrzymali.