Jak awansować w pracy? Porady i wskazówki
Awans zawodowy otwiera wiele możliwości. To nie tylko wyższa pensja i prestiż, ale również nowy przypływ energii, jaki dają zupełnie nowe zadania, możliwość rozwijania się i bycie docenionym za wiele lat zaangażowania. Nie zawsze jednak sprawdza się maksyma mówiąca”siedź w kącie, a cię znajdą”. Wręcz przeciwnie – by awansować, warto wychodzić z inicjatywą.
W wielu firmach dostępne są wewnętrzne i zewnętrzne szkolenia dla nowych menedżerów. Natomiast rzadko kiedy mówi się o tym, jak takim zostać. Nasze wskazówki jak awansować w pracy pokażą, że przede wszystkim trzeba być ambitnym i dobrze wypełniać swoje zadania, a jednocześnie mieć pewność swojej wartości dla firmy. Kiedy możemy podać konkretne argumenty, rozmowa z szefem o awansie nie musi być aż tak trudna.
Jak awansować w pracy?
Nie każdy marzy o awansie i to jest w porządku. Niektóre osobowości dobrze się czują, gdy po prostu robią swoje i odpowiadają wyłącznie za swój wycinek pracy. Nie ma w tym nic złego. Jednak jeśli masz zdolności przywódcze, lubisz się sprawdzać w wyzwaniach, obmyślać i marzysz o kierowaniu zespołem – powinieneś wiedzieć, jak zwiększyć swoje szanse na awans zawodowy.
- Bądź dobry w tym, co robisz. Bez dwóch zdań. Na tyle dobry, że będziesz w stanie wdrażać innych i ewaluować ich pracę. Jeżeli dotychczasowe zadania przychodzą ci z łatwością, a do tego nie brakuje ci pomysłów na rozwój swojego wycinka struktury firmowej – to naprawdę nadszedł czas na myślenie o awansie w pracy. Zanim jednak zaczniesz zacierać ręce na myśl o nowym służbowym samochodzie i szkoleniach dla nowych menedżerów – pozostało jeszcze kilka kwestii.
- Bądź zaangażowany. Dziel się swoimi przemyśleniami dotyczącymi możliwych ulepszeń, zabieraj głos na zebraniach, wykazuj inicjatywę. Aktywnie szukaj nowych klientów i nowych rozwiązań. To doskonały sposób na to, jak awansować w pracy – firma widzi, że jesteś dla niej cennym nabytkiem i warto cię doceniać.
- Pokaż, że umiesz się komunikować. To ważne u menedżera. Jeżeli liczysz na przyszły awans w pracy, szkolenia z zakresu komunikacji i rozwiązywania konfliktów będą przydatne. Jeszcze lepiej, jeśli to twój naturalny talent, ale jeśli nie – możesz się tego wyuczyć. Bądź członkiem zespołu, wspieraj innych ze swojego teamu, angażuj się. Pokaż szefom, że potrafisz dawać przykład i motywować oraz że lubisz ludzi.
- Bądź samodzielny. Z jednej strony warto działać zespołowo, z drugiej przyszły lider nie może być osobom, która wciąż potrzebuje pomocy, podpowiadania, jak coś zrobić, albo ma za mało pewności siebie, by działać samodzielnie. Jeśli nie czujesz się pewnie podejmując własne decyzje, to znak, że na awans zawodowy trzeba jeszcze poczekać.
- Pokaż, że chcesz awansować. Często kierownictwo na wyższym szczeblu nie domyśla się, że ktoś chce znaleźć się na wyższym stanowisku, dopóki sam o tym nie powie. Rozmowa z szefem o awansie, przeprowadzona w cztery oczy, pozwoli pokazać, że chcesz robić coś więcej i coś nowego – że czujesz się na to gotowy. Wiele zależy od wielkości i struktury firmy, ale często awans zawodowy to niekoniecznie kierowanie kilkunastoosobowym zespołem, ale stanowisko z „senior” lub „manager” w nazwie, które daje więcej decyzyjności i wyższe widełki płacowe, gdy pozostajesz w dotychczasowej strukturze. W takim wypadku przełożonym łatwo nie myśleć o tym, kiedy kogoś awansować, niż gdy do obsadzenia jest stanowisko lidera zespołu.
Jak rozmawiać z szefem o awansie?
Dla większości osób rozmowa z szefem o awansie lub podwyżce to bardzo stresujące wydarzenie. Dobrze się do niego przygotować równie dobrze – a nawet lepiej, bo mamy do zaprezentowania więcej – jak do rozmowy rekrutacyjnej.
Rozmowa powinna być rzeczowa i oparta na argumentach. Jeżeli potrafisz zachować zimną krew, to wskazówka, że naprawdę powinieneś zostać awansowany. Przygotuj listę swoich osiągnięć zawodowych, premii i nagród, dużych projektów, w których miałeś znaczący udział, sytuacji, kiedy faktycznie wcieliłeś się w rolę lidera. Wspomnienie o sytuacji życiowej, np. powiększającej się rodzinie, ze względu dla którą chcesz zarabiać więcej, nie jest niedopuszczalne. Zamknij się jednak w ogólnikach i pokaż, że zmiany nie odbiją się negatywnie na twoim zaangażowaniu w pracę i wydajności, a wręcz przeciwnie.
Szkolenia a awans w pracy
Udział w kursach i warsztatach jest dowodem zaangażowania i argumentem za podniesieniem poprzeczki w firmie. Na awans w pracy szkolenie może wpłynąć, zapewniając nowe umiejętności, które wykorzystasz na wyższym stanowisku. Czy warto samodzielnie zrobić szkolenie dla nowych menedżerów? Firmy zazwyczaj przeprowadzają je wewnętrznie, już po awansie. Natomiast warsztaty poza miejscem pracy, znalezione samodzielnie, z wąskich kompetencji związanych z komunikacją i z zarządzaniem mogą się przydać. Warto też wciąż uczyć się w dziedzinie, którą się zajmujesz. To sprawi, że jako najbardziej kompetentna osoba w zespole będziesz brany pod uwagę do awansu.
Co po awansie
Kiedy wiesz już, jak awansować w pracy – a przynajmniej zwiększyć na to swoją szansę, bo np. budżetu firmy na płace samemu nie zmienisz – trzeba przygotować się na tygodnie po tym zdarzeniu. Gdy następuje awans w pracy, szkolenie i wdrożenie na nowe stanowisko sprawią, że będziesz pracować efektywnie. Jeśli w twojej firmie nie jest akurat organizowane szkolenie dla nowych menedżerów, to poproś o wskazówki i przeszkolenie swojego bezpośredniego przełożonego lub lidera z równoległego teamu. To naturalne, że na nowym stanowisku każdy pracownik potrzebuje nieco wsparcia.
Coaching a awans w pracy
Jeżeli wiesz, że zasługujesz na awans i bardzo ci na nim zależy, możesz skorzystać z porad, jak go osiągnąć. Jeżeli uczysz się lepiej w interakcji niż z tekstów, możesz poszukać trenera rozwoju osobistego, który przeprowadzi cię przez ścieżkę starań o awans. Mniej kosztowny będzie udział w grupowych zajęciach. Kiedy chcesz zdobyć awans w pracy szkolenie pomoże ci się do tego przygotować i przećwiczyć rozmowę z przełożonym.