Trzeba tu jednak jasno zaznaczyć, że o ile tego jak komunikować się za pomocą słów jesteśmy uczeni od najmłodszych lat życia, to niewerbalnych technik komunikacji nie uczy nas w zasadzie nikt. Tymczasem, jak pokazują badania komunikowanie się w 7 % polega na słowach, a aż w 38% ton głosu i jego barwa i w ponad 55% opiera się na tym czego nie mówimy, a co przekazujemy w sposób niewerbalny. Profesjonalnie określa się to mianem językiem ciała.
Prowadząc negocjacje w biznesie, czy choćby proste rozmowy z fachowcem warto zwrócić uwagę na to, jaką siłę posiadają gesty. O ile bowiem słowami możemy starać się ukrywać fakty, bądź też zmieniać rzeczywistość to w przypadku gestów nie jest to takie proste. Nasze ciało o ile nie będziemy nad nim panować skutecznie jednak pokaże, że prawda nie kryje się w naszych słowach. Nasze gesty często nawet nieuświadomione są skarbnicą wiedzy na temat tego czy nasz przekaz werbalny jest prawdą, czy też nie ma z nią za wiele wspólnego. Warto zatem zwrócić uwagę na to jak zachowuje się nasz parter w negacjach oraz postarać się zapanować nad własną gestykulacją na tyle, by było ona spójna z naszym przekazem, ale jednocześnie nie raziła sztucznością – czego przykładem jest choćby słynna już piramidka z dłoni, swego czasu wykonywana przez wszystkich występujących w telewizji polityków.
Podejmując negocjacje trzeba szczególnie zwrócić uwagę na takie zachowania jak:
- uścisk dłoni – jego forma ma ogromne znaczenie, jest to często pierwszy gest i bezpośredni kontakt z partnerem, a co za tym idzie może decydować o odbiorze naszej osoby. Warto pamiętać, że uścisk powinien być stanowczy, ale nie siłowy, zdecydowany ale nie natrętny.
- ułożenie dłoni w trakcie rozmów także zdradza rzeczywiste nastawienie rozmówcy – częste pokazywanie otwartej dłoni może świadczyć o uczciwych zamiarach, natomiast chowanie ich pod stołem bądź krzyżowanie na klatce piersiowej będzie dowodem na zakłopotanie i w dalszej perspektywie nieczyste zamiary,
- ogromnie ważnym elementem negocjacji jest kontakt wzrokowy. Nie jest bowiem przesadą twierdzenie, że w oczach jest prawda, dlatego warto utrzymywać przez cały czas negocjacji kontakt wzrokowy z partnerem. Jego unikanie może bowiem być odbierany jako brak szacunku i nieszczere intencje.
Gamma. Firma szkoleniowa roku! Zobacz nasze
szkolenia menadżerskie:
i szkolenia sprzedażowe:
Zapraszamy serdecznie.