Ewaluacja szkolenia ankieta
Ocena szkolenia na poziomie emocjonalnym odbywa się najczęściej przy użyciu tzw. ankiety ewaluacyjnej.
ANKIETA EWALUACYJNA zwykle składa się z kilku lub kilkunastu skal, na których uczestnicy określają swój poziom zadowolenia. Najczęściej stosowaną skalą jest skala pięciostopniowa (1− zdecydowanie nie, 5 – zdecydowanie tak), choć dopuszcza się również skale „zero-jedynkowe” (poziom satysfakcjonujący vs. poziom niesatysfakcjonujący) lub odpowiedzi w formie otwartej (jak Pan/Pani ocenia atrakcyjność sposobu prowadzenia szkolenia przez trenera). Ilość pytań w ankiecie zależy od tego, jak szczegółowe informacje chcemy uzyskać.
Ankieta może dotyczyć jedynie ogólnej oceny szkolenia, osobno treści szkolenia i sposobu prowadzenia, częściej jednak stosowane są ankiety zawierające po kilka pytań dotyczących różnych obszarów – np. trener (kontakt z uczestnikami, przydatność przytaczanych przykładów, przystępność sposobu prezentowania treści), warunki szkolenia (standard ośrodka szkoleniowego, standard posiłków itp.).
Dobrze skonstruowana ankieta jest formą informacji zwrotnej dla trenera, jak grupa odbierała jego postawę, formę współpracy, wiedzę merytoryczną oraz metody prowadzenia zajęć. Warto przemyśleć uwagi uczestników, aby doskonalić swój warsztat pracy oraz wzbogacać programy szkoleniowe. Jako uzupełnienie superwizji i autorefleksji, informacje zwrotne zawarte w ankietach pomagają nadać trenerowi kierunek rozwoju zawodowego i dbać o doskonalenie kompetencji zawodowych.
Należy jednak pamiętać, iż grupy szkoleniowe są często bardzo zróżnicowane i w związku z tym uczestnicy mogą mieć bardzo różne potrzeby dotyczące dynamiki prowadzenia szkolenia, uzupełnianych luk kompetencyjnych, form interakcji etc. Dlatego też, nawet w przypadku profesjonalnie poprowadzonego szkolenia, mogą zdarzyć się pojedyncze przypadki niższych ocen w ankietach, w przypadku osób o skrajnie odmiennych potrzebach. Widać zatem, jak ważne jest przygotowanie do szkolenia i odpowiedni dobór grupy.
TESTY
Do oceny przydatności szkolenia na poziomie wiedzy służą najczęściej testy. W praktyce stosuje się zarówno testy jednokrotnego wyboru, wielokrotnego wyboru, jak i pytania otwarte – te jednak wymagają ustalenia wcześniej kryteriów oceny odpowiedzi. Weryfikacja wiedzy odbywa się zwykle pod koniec szkolenia, możemy również pokusić się o przeprowadzenie testu, np. po upływie miesiąca od przeprowadzenia szkolenia – w ten sposób możemy sprawdzić trwałość wiedzy przekazywanej w czasie szkolenia.
Ocena szkolenia na poziomie zachowań i na poziomie wskaźników biznesowych wymaga zaangażowania osób trzecich.
Gamma. Firma szkoleniowa roku! Zobacz nasze
szkolenia menadżerskie:
i szkolenia sprzedażowe:
Zapraszamy serdecznie.