Emocje w negocjacjach - czego może nauczyć szkolenie?
Podczas prowadzenia negocjacji należy pamiętać o wielu zasadach. Jednakże dla wielu osób najtrudniejszym zagadnieniem jest trzymanie na wodzy nerwów. Wyprowadzenie drugiej strony z równowagi to często stosowany element negocjacji. Jednakże tam samo jak zasad czy technik negocjacyjnych można nauczyć się odpowiedniego panowania nad sobą, swoim ciałem i emocjami.
W sztuce negocjacji istotne jest praktycznie wszystko. Poczynając od odpowiedniego ubioru, na przygotowaniu notatek kończąc. Sposób wysławiania czy gesty również stanowią ważny element, który można wykorzystać na swoją korzyść. Niemal każde szkolenie dla handlowców, które zawiera tematykę negocjacji omawia również najczęściej popełniane błędy i pokazuje, jak ich można unikać.
Dlatego też bardzo często na kursach omawia się zagadnienia z zakresu psychologii. Pomagają one nie tylko zrozumieć wiele kwestii, ale również nauczyć się je kontrolować. Dobrze jest, jeżeli szkolenie zawiera część praktyczną, najczęściej w formie warsztatów, która pomaga utrwalić nabytą wiedzę.
Nieco inaczej prowadzone jest szkolenie telemarketing. Tutaj bowiem odchodzi kwestia bezpośredniego kontaktu z klientem. Dlatego też ubiór czy gestykulacja nie mają zbyt wielkiego znaczenia.
O wiele bardziej jednak należy się skupić na nieco innych aspektach. Ważny jest głos, jego modulacja czy sposób prowadzenia rozmowy. Ze względu na brak osobistego kontaktu klientowi wiele rzeczy należy dokładnie wytłumaczyć, nie można bowiem ich pokazać na przykład w formie pokazu slajdów.
To wymaga całkowicie odmiennego przygotowania do rozmowy. Jednakże tak samo jak podczas negocjacji twarzą w twarz panowanie nad własnymi emocjami jest niezwykle istotne. Ze względu na korzyści, jakie tego typu szkoleni przynoszą pracownikom inwestuje w nie coraz więcej firm.
Ponoszą koszty szkoleń jak również często indywidualnie ustalają szczegóły takie jak czas czy miejsce prowadzenia kursu, aby dostosować go do swoich pracowników. Dzięki temu często udział w nich może brać znacznie więcej osób.