Skuteczny i efektywny menedżer powinien bardzo dobrze opanować delegowanie zadań. Opanowanie tego właśnie narzędzia jest niezwykle istotne, gdyż niezbyt umiejętne zarządzanie nim może prowadzić nie tylko do problemów z wykonywaniem poszczególnych zadań, ale także być przyczyną spadku efektywności zespołu podczas wykonywania innych.
Jak dobrze podzielić obowiązki?
Odpowiedni podział obowiązków to z pewnością jedna z ważniejszych kwestii w delegowaniu zadań. W ten sposób następuje pewien podział odpowiedzialności za wykonanie obowiązków z pracownikami. To jest istotne także jak mowa o tym, aby pracownicy nie czekali, aż decyzje zostaną podjęte przez menadżera, tylko poszukiwali sami sposobów na rozwiązanie wielu sytuacji. Istotą tego, aby delegować zadania jak najlepiej jest między innymi to, aby odpowiednio dobierać osoby do ich wykonania. Umiejętności, predyspozycje jak również doświadczenie są tutaj bardzo istotne, dlatego też menadżer powinien dobrze znać możliwości swoich pracowników.
Czas - czynnik istotny
Przy delegowaniu zadań nie można zapominać o czasie na ich wykonanie. Menadżer powinien określać pracownikom terminy nieco wcześniejsze, niż te których sam ma dotrzymać. Pozostawienie swoistej „furtki” czasowej pozwala na poprawienie pewnych niedociągnięć bez stresów. Jak chodzi o czas, w przypadku delegowania zadań ważne jest też to, aby były one przekazywane pracownikom do realizacji jak najszybciej. Bywa, że menadżer czeka z przekazaniem zadania na ostatnie ustalenia lub też chce samodzielnie znaleźć rozwiązanie, co jednak jest myśleniem błędnym, gdyż przede wszystkim zabiera czas.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Realizujemy szkolenia stacjonarne otwarte, szkolenia zamknięte oraz szkolenia menedżerskie online.
Zobacz nasze szkolenia menadżerskie:
Motywacja pracownika
Odpowiednia motywacja pracowników jest niezwykle istotna w procesie delegowania zadań. Im większe zaangażowanie pracownika w dane zadanie, tym większa jest jego motywacja do jego właściwego wykonania. Błędne założenia menadżera iż tylko on jest w stanie poradzić sobie z konkretnym zadaniem sprawia, że pracownicy czekają na wydawania im poleceń, natomiast nie są odpowiednio zaangażowani i zmotywowani, aby samodzielnie pracować nad zadaniem.