Czym się różni mediacja od negocjacji?
W zawodzie handlowca podstawowym sposobem na zdobywanie klientów i podpisywanie atrakcyjnych umów jest prowadzenie negocjacji. Obecnie mówi się, że negocjacje to sztuka, która należy odpowiednio opanować. Jednakże często pojęcie negocjacji mylone jest z mediacjami, które są całkowicie od nich odmienne.
Przede wszystkim gdy mowa o negocjacjach, rozumie się przez to najczęściej rozmowy pomiędzy kontrahentami zamierzającymi zawrzeć umowę. Zazwyczaj do ustalenia pozostaje wiele szczegółów, i właśnie one mają w tym pomóc.
Opierają się na dialogu, prowadzonym często bezpośrednio lub przez wyznaczonych przez firmę przedstawicieli którzy posiadają odpowiednie doświadczenie jak również zezwolenie na wykonanie pewnych działań.
Czas trwania negocjacji jest różnorodny, uzależniony zazwyczaj przede wszystkim od tego, co jest przedmiotem umowy i często także od sumy planowanego kontraktu. Negocjacje stosuje się także w sytuacjach konfliktowych, jednakże zasadą jest to, że obie strony chcą wypracowania kompromisu dobrego dla wszystkich.
Mediacje zaś także są formą dialogu pomiędzy stronami, jednakże metody stosowane do osiągnięcia celu są zgoła odmienne. Przede wszystkim do mediacji dochodzi zazwyczaj w sytuacjach konfliktowych pomiędzy stronami, a podejmowane są często wówczas, gdy nie mogą się samodzielnie porozumieć. Poza nimi w mediacjach uczestniczy mediator, osoba która powinna być bezstronna i dążyć do osiągnięcia porozumienia korzystnego dla obu stron.
Łączy je jednak to, iż zarówno mediacje jak też negocjacje wymagają odpowiedniego do nich przygotowania. Właściwe ich prowadzenie to znaczna większość sukcesu i większa pewność tego, że założony cel ostanie osiągnięty. Niemal każde szkolenie dla handlowców zawiera dość obszerny dział, związany właśnie z negocjacjami i sposobem ich prowadzenia.
Uczestniczące w nich osoby wskazują na wiele korzyści jakie przynoszą takie szkolenia negocjacje bowiem stanowią coraz powszechniejszy sposób na zdobywanie nowych klientów. Dlatego też osoby z dużym doświadczeniem w negocjacjach oraz odpowiednią wiedzą stanowią dla firmy cenny nabytek.