Rodzaje zmian. Czym jest zmiana?

Nic nie jest tak trudne do rozpoczęcia, niebezpieczne do przeprowadzenia i niegwarantujące powodzenia jak wprowadzenie nowego porządku rzeczy

Gamma - Rodzaje zmian. Czym jest zmiana?

Rodzaje zmian. Czym jest zmiana?


Zmiana to jedyna rzecz , która dokonuje się ciągle. Mamy z nią do czynienia zarówno w życiu prywatnym jak i życiu zawodowym. Zmiana powoduje, że musimy zachowywać się aktywnie i albo do niej się dostosować, albo ją zignorować. Obojętnie, który z tych sposobów reagowania na zmianę obierzemy , to i tak nie wykluczymy tego, że zmiana będzie nas dotyczyć.      

Istnieje wiele definicji zmian. Wg Słownika języka Polskiego,

  • „Zmiana nazywamy fakt, że ktoś staje się inny lub coś staje się inne niż dotychczas”
  • „Zastąpienie czegoś czymś”


W odniesieniu  do organizacji za zmianę uznajemy każdą istotna modyfikację jakiejś części organizacji.

Zmianę powinniśmy traktować jako coś nieuniknionego, nie powinniśmy się jej opierać, to powoduje, że nie powinniśmy być gotowi do zmiany naszego zachowania, kiedy zauważymy nowy, atrakcyjny dla nas kierunek zmian.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Szkolenia online umożliwiają pełną interakcję zarówno z prowadzącym jak i z innym uczestnikami.

Realizujemy szkolenia online, webinary i projekty hybrydowe.

Sprawdź nasze kursy i szkolenia online:



W odniesieniu do przedsiębiorstwa, zmiana jest koniecznością, ponieważ dzięki niej możemy uzyskać przewagę konkurencyjną. Ważne jest aby była dokonywana w sposób przemyślany i konsekwentny. Zmiana służy do dostosowania się do otaczającego organizację otoczenia oraz buduje umiejętność odradzania się firmy.


Umiejętność szybkiej identyfikacji zmian w otoczeniu jest kluczowym czynnikiem budującym silną pozycję organizacji na rynku.

Typologia zmian

Myśląc lub mówić o zmianach zastanawiamy się nad ich charakterem.

Tutaj możemy dokonać kilku podziałów wg czynnika istotnego dla występowania zmiany.

Poniżej przedstawiam kilka typologii zmian wg ich autorów:

Podział wg M. Czerskiej:

Rodzaje zmian:

Ze względu na źródło zmian

  • zmiany dobrowolne
  • zmiany narzucone

Ze względu na zakładany cel

  • zmiany zachowawcze
  • zmiany rozwojowe

Według kryterium zakresu

  • zmiany całościowe
  • zmiany fragmentaryczne

Z punktu widzenia zakresu zmian

organizacyjnych

  • zmiany innowacyjne (twórcze)
  • zmiany adaptacyjne (odtwórcze)

Ze względu na korelację czasu

zmiany organizacyjnej ze zmianami otoczenia

  • zmiany reaktywne
  • zmiany wyprzedzające

Ze względu na rzeczywiście uzyskany efekt zmiany

  • zmiany pozytywne
  • zmiany negatywne
  • zmiany obojętne

 

Podział wg A. Zarębskiej:

Rodzaje zmian

Kryterium relacji czasowej zmiany przedsiębiorstwa do zmiany w jego otoczeniu

  • charakter planowy zmiany
  • charakter dostosowawczy zmiany

Kryterium przyczyn zmiany

  • zmiany dobrowolne
  • zmiany przymusowe

Kryterium fazy ruchu organizacyjnego

  • zmiany związane z identyfikacją organizacji z otoczeniem
  • zmiany w sposobach koordynacji działań umożliwiające
  • dostosowanie struktur do cyklu życia organizacji
  • zmiany w sposobach kontroli zachowań i sytuacji
  • zmiany we właściwościach odzwierciedlających układy
  • władzy i interesy dominujących koalicji

Kryterium czasu trwania

  • zmiany o charakterze ewolucyjnym
  • zmiany o charakterze rewolucyjnym

Kryterium tempa i skali zmian

  • zmiany o charakterze odcinkowym
  • zmiany o charakterze kompleksowym

Kryterium rozmiaru zmiany

  • zmiany o charakterze rozwojowym
  • zmiany o charakterze przekształcenia
  • zmiany o charakterze transformacji

 

Podział wg B. Grouarda i F. Mestona:

Rodzaje zmian:

Kryterium głębokości zmiany

  • zmiany modyfikowane powierzchniowo
  • zmiany modyfikowane głęboko

Kryterium szybkości zmian

  • czas przeprowadzenia zmiany powinien być jak najkrótszy z powodu konieczności mobilizacji w czasie całego
  • procesu zmian zasobów przedsiębiorstwa na zadaniach nie-
  • łączących się bezpośrednio z jego podstawowymi, bieżącymi celami.
  • czas przeprowadzenia zmiany powinien być jak najkrótszy i wiąże się to ze zdolnością włączania pracowników
    w proces zmian

Kryterium sposobu inicjowania zmian

  • zmiany narzucone
  • zmiany uzgodnione

 

Gamma - firma szkoleniowa roku. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi szkoleniami sprzedażowymi, menadżerskimi i szkoleniami z rozwoju osobistego jak:zarządzanie czasem, szkolenie z komunikacji, szkolenia handlowe. Zaufaj naszemu doświadczeniu.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza