Czy rozmowa z szefem zawsze musi być trudna?

Umiejętności interpersonalne to współcześnie jedna z najważniejszych i kluczowych cech w przypadku pracy w zespole. Dotyczy ona kontaktu ze współpracownikami, ale również konwersacji z przełożonymi. Często sprawiają one, że czujemy się niekomfortowo na samą myśl, że mamy się do szefa udać na rozmowę, zwłaszcza jeśli idziemy do niego z ważnym dla nas tematem.

Gamma - Czy rozmowa z szefem zawsze musi być trudna?

 
Czy rozmowa z szefem zawsze musi być trudna?

Umiejętności interpersonalne to współcześnie jedna z najważniejszych i kluczowych cech w przypadku pracy w zespole. Dotyczy ona kontaktu ze współpracownikami, ale również konwersacji z przełożonymi. Często sprawiają one, że czujemy się niekomfortowo na samą myśl, że mamy się do szefa udać na rozmowę, zwłaszcza jeśli idziemy do niego z ważnym dla nas tematem. Jak rozmawiać z kierownikiem oraz jak powinna przebiegać rozmowa z szefem o awansie? Poniżej zamieszczamy kilka praktycznych porad.

”Musimy porozmawiać” – zdanie wzbudzające trwogę

Każdy z nas ma swoje sposoby na porozumiewanie się z innymi, czasami nieco lepsze, czasami gorsze. Co niezmiernie ważne, warto pamiętać, że w przypadku komunikacji warto regularnie uczęszczać na szkolenia z zarządzania i komunikacji, na których można nauczyć się w jaki sposób prowadzić nawet najtrudniejsze rozmowy.

Dodajmy też, że edukowanie się w tym zakresie nie leży wyłącznie po stronie pracowników. Przełożeni również powinni chodzić na szkolenia dla szefów, na których poznają skuteczne i nieinwazyjne metody, jak najlepiej rozmawiać i komunikować informacje pracownikom.

Szef a pracownik – trudne wzajemne relacje

Każda rozmowa może być trudna, jeśli nie mamy z szefem dobrej relacji. Choć człowiek uczy się mówić już na samym początku życia, to jednak umiejętności świadomej i właściwej komunikacji nabywa się na drodze nieustannego doskonalenia swoich kompetencji. O czym trzeba pamiętać, rozmawiając z szefem? Pomijając aspekty związane z czysto oratorskimi zdolnościami, warto dobrze przygotować się do spotkania. Szanuj czas swojego szefa. Często jest on odpowiedzialny za olbrzymi zakres spraw, związanych z zarządzeniem firmą. Każdy z Was ma swoje obowiązki, więc może warto umówić się na konkretny termin, jeśli jest do omówienia ważna kwestia.

Szef jest specjalistą w kwestii zarządzania firmą – nie można o tym zapominać. Należy zatem szanować jego wiedzę i kompetencje. Nie oznacza to, że nie możesz mieć swojej opinii. Przedstaw ją jednak w spokojny sposób, jako propozycję i poczekaj na reakcję, co sądzi o niej Twój przełożony.

Jeśli musisz porozmawiać z szefem o trudnym zagadnieniu (na przykład chciałbyś dostać podwyżkę) rozmawiaj w sposób klarowny, przedstaw argumenty świadczące na Twoją korzyść.
Kluczową kwestią jest odłożenie na bok wszystkich emocji. Potrafią być one złym doradcą. Sprawiają, że mówimy szybko i nerwowo, często mocno gestykulując. W przypadku rozmów firmowych powinniśmy zawsze zachować spokój, opanowanie i klarowność przekazu.

Oprócz tego warto wciągnąć drugą stronę w rozmowę – póki sprawa dotyczy tylko jednej osoby w dyskusji, trudniej uzyskać zaangażowanie i dobre efekty. Najlepiej spróbowąć wczuć się w rolę rozmówcy, w tym przypadku szefa – postarać się mówić jego językiem.

Nauka konwersacji i rozmowy – szkolenia dla szefów i nie tylko

Czego można się nauczyć podczas szkoleń z zakresu komunikacji i zarządzania? Przede wszystkim podczas nich rozwijana jest umiejętność sprawnej komunikacji, która zwiększa rozumienie naszego rozmówcy oraz pomaga docierać do wspólnych celów, wspierając relacje międzyludzkie oraz więzi w zespole. Dla przełożonych to świetny sposób, żeby nauczyć się bycia nie tylko wymagającym szefem, ale też liderem, który pociągnie zespół za sobą, poprzez odpowiednie motywowanie oraz rozwiązywanie problemów.

Szkolenia dla szefów i pracowników z komunikacji interpersonalnej rozwijają skuteczną i przyjazną komunikację w wąskim i szerokim gronie. Wiąże się z tym również tworzenie odpowiedniej, miłej i pozytywnej atmosfery w pracy. Warsztaty pozwalają również nauczyć się klarownego i prostego przekazywania komunikatów, dzięki czemu nie dochodzi do nieporozumieć. Jeśli rozwijamy swoje umiejętności interpersonalne, nauczymy się również jak rozmawiać z szefem o problemach i innych trudnych tematach (np. o awansie lub podwyżce).

Konstruktywna rozmowa z szefem?

Przede wszystkim szkolenia dla szefów i pracowników sprawiają, że możemy w końcu dostrzec, że nasz rozmówca też jest człowiekiem, ze swoimi wadami i zaletami, obowiązkami i stresem. Nie można o tym zapominać. Świadomość tego może się okazać kluczową umiejętnością w prowadzeniu wszelkiego typu rozmów – tych codziennych, jak i bardziej problematycznych.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza