Czego oczekuje się od kandydata na stanowisko handlowca?
Handlowiec to obecnie bardzo szerokie pojęcie, pod którym tak naprawdę ukrytych jest wiele różnych pomniejszych zawodów. Generalnie bowiem rzecz ujmując handlowiec jest to osoba zajmująca się szeroko pojętym handlem.
Warto w tym momencie zaznaczyć, że handlowcem może być zarówno specjalista od sprzedaży, osoba zajmująca się bezpośrednio sprzedażą usług czy produktów a także pracownik zajmujący się reklamą. Możliwości jest wiele. Pytanie jednak - czego mamy oczekiwać jako pracodawcy od kandydata na stanowisko handlowca?
Studia - czy konieczne?
Na początek warto rozwiązać dość mocno nurtującą wszystkich kwestię a mianowicie - czy studia wyższe są konieczne dla handlowców? To w zasadzie zależy od dokładnego stanowiska, jakie dany handlowiec będzie obejmował.
Zasadniczo bowiem na większość stanowisk studia są wymagane - nie chodzi tu nawet de facto o samą wiedzę z zakresu np. ekonomii, lecz bardziej nawet o pewną umiejętność dogadywania się, zbierania informacji, poszerzania kontaktów - a to zdobywamy właśnie podczas studiów.
Na stanowiska zwykłych sprzedawców niższego szczebla oczywiście studia nie są wymagane, niemniej jednak pod warunkiem, że dana osoba posiada wiedzę odnośnie sprzedawanych przez siebie produktów.
Szkolenia - ważny element negocjacji
Czy z kolei opłaca się inwestować w szkolenia dla handlowców? Jak najbardziej - jako pracodawcy na pewno powinniśmy tego wymagać od naszych kandydatów.
Zasadniczo bowiem szkolenie dla handlowców umożliwia nabycie bardzo wielu cennych umiejętności, jak chociażby wiedzy na temat tego, jak zarządzać kapitałem, w jaki sposób budować wizerunek, jak rozmawiać z ludźmi, jak na podstawie ich zachowania, gestów, sposobu ubioru odczytywać, jaki mają charakter i predyspozycje.
Szczególnie istotne w tym zakresie wydają się być szkolenia negocjacje. Czym one tak szczególnym się wyróżniają? Otóż zasadniczo umiejętność negocjacji jest niezwykle istotna w pracy każdego handlowca - dzięki niej osiąga on najczęściej naprawdę dobre współczynniki sprzedaży.