Co zrobić gdy mamy problem z kolegą z pracy?
Nie da się ukryć, że przyjemna atmosfera w miejscu pracy to jeden z czynników, który motywuje nas do pracy. Nie zawsze jednak relacje między współpracownikami są poprawne, a szef wyrozumiały. Czasami zdarzają się sytuacje wyjątkowo nieprzyjemne i stresowe. Nierzadko zdarza się również, że nasz kolega z pracy zachowuje się w stosunku do nas niewłaściwie. Patologiczne sytuacje w miejscu pracy można rzecz jasna mnożyć. Nie da się rzecz jasna przytoczyć i omówić każdej z nich. Bardzo często w firmach dochodzi jednak do sytuacji, w których jeden pracownik zazdrości drugiemu. Zazdrość bywa bardzo niebezpieczna.
Jeżeli nasz kolega stał się wobec nas nieprzyjemny i opryskliwy, zastanówmy się czy nie jest on przypadkiem zazdrosny. Być może otrzymaliśmy podwyżkę za ciężką pracę, a jego pominięto? Może szef poważa nas bardziej, podczas gdy kolega został przez niego upomniany publicznie? Nie da się rzecz jasna udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie jaki powinien być dobry kolega. Jeżeli jednak pracuje nam się razem dobrze, pomagamy sobie i mamy do siebie zaufanie, prawdopodobnie trafiliśmy na dobrego kolegę. Nie da się jednak ukryć, że wspomniane już wyżej czynniki mogą w każdej chwili zachwiać nawet najbardziej udaną relacją. Nic bowiem tak bardzo nie boli ludzi jak sukcesy innych podczas gdy oni sami odnoszą porażki. Jeżeli więc nasz kolega, z którym dobrze nam się dotychczas pracowało stał się mrukliwy, a jego działania utrudniają nam pracę, spróbujmy z nim porozmawiać.
Czasami za niezbyt miłe zachowanie odpowiadają po prostu problemy prywatne. Nierzadko ktoś ma po prostu zły dzień lub gorszy okres w życiu. W takich sytuacjach warto oczywiście zaproponować pomoc. Jeżeli jednak złośliwość naszego kolegi wynika z zazdrości, niestety nie możemy zrobić zbyt wiele. Oczywiście jeżeli zajmujemy w firmie kierownicze stanowisko, musimy dbać o porządek w zespole. Nie możemy więc pozwolić sobie na nieprzyjazną atmosferę wśród pracowników. Dobrze byłoby, gdyby młodzi menedżerowie oraz kierownicy zespołów pracowniczych brali regularny i systematyczny udział w szkoleniach. Szkolenie dla młodych managerów powinny być prowadzone przez odpowiednio wykwalifikowaną firmę szkoleniową. Dobrze by również było, gdyby firma ta posiadała odpowiednie doświadczenie.
Wybór firmy, która ma przeprowadzić szkolenia dla team leaderów nie jest rzeczą łatwą. Najlepiej jest sugerować się opiniami innych klientów o danej firmie. Warto jest również poznać ceny poszczególnych usług. Podsumowując wyżej zebrane rozważania z łatwością można dojść do wniosku, że przyczyną pogorszenia relacji między pracownikami może być zazdrość jednego z nich. Kolega może zazdrościć nam wyższej pensji czy poważania szefa. Nie da się również ukryć, że nierzadko przenosimy relacje prywatne na grunt zawodowy. Jeżeli więc zazdrościmy komuś czegoś prywatnie, gorzej będzie nam się z nim pracowało. Za chwilowe pogorszenie relacji z kolegą z pracy odpowiadać może również zły okres w życiu kolegi. Czasami pojawiają się u niego problemy zdrowotne, a czasami ktoś może mieć kłopot w związku.
Warto rzecz jasna zaproponować koledze pomoc, jeżeli widzimy, że czuje się on niezbyt dobrze. Czasami jednak nie mamy większego wpływu na nastawienie kolegi do nas. Jeżeli jednak kierujemy zespołem, musimy zrobić wszystko, by nie utrudniał on pracy nam oraz innym pracownikom. Warto zadbać o szczerą rozmowę i eliminację przyczyn. Nie da się jednak ukryć, że czasami trzeba postawić pracownikowi ultimatum. Dobrze byłoby, gdyby każdy pracownik miał możliwość uczestnictwa w kursach z komunikacji interpersonalnej. Komunikacja w zespole szkolenie to pozycja obowiązkowa zwłaszcza dla team leaderów.
Nie da się bowiem ukryć, że praca na stanowisku kierowniczym charakteryzuje się zwiększoną odpowiedzialnością. Regularnie i systematycznie organizowane szkolenia na pewno pomogą team leaderom radzić sobie z trudnymi sytuacjami w zespole. Ważne, aby szkolenia zostały poprowadzone przez wykwalifikowaną oraz doświadczoną firmę szkoleniową.