Konkurencja na rynku sprawia, że nikt nie może sobie obecnie pozwolić na to, by urazić czymkolwiek potencjalnego klienta, a co gorsza stałego nabywcę. Dlatego też obok wiedzy dotyczącej negocjacji i technik sprzedaży, można spotkać już takie wymagania, jak pozytywne nastawienie, przyjazne usposobienie czy nawet miła aparycja.
Może się wydawać, że urodą i dobre maniery sprzedawcy będą miały znaczenie tylko i wyłącznie w przypadku bezpośredniego kontaktu z klientem. Tymczasem, jak pokazuje wiele badań, klienci są w stanie określić te walory na podstawie przekazu pochodzącego ze źródeł teleinformatycznych.
Innymi słowy, zdolność do prawidłowego modulowania głosu, odpowiedni dobór słów podczas rozmowy telefonicznej czy w mailu będą skutkowały wytworzeniem pozytywnego wrażenia w kliencie, co w dalszej perspektywie determinuje pozytywny rezultat danej transakcji.
Podnieś skuteczność działu sprzedaży! Zwiększ szybko swoje umiejętności negocjacyjne. Zobacz oferowane przez nas szkolenia ze sprzedaży:
Zapraszamy serdecznie.
Dlatego też obok tego, że każdy ze sprzedawców powinien przejść
szkolenie z negocjacji musi wykazywać się także pewnym określonym katalogiem cech, które mają pozytywny wpływ na otoczenie, w tym właśnie na klientów.
Można, a w zasadzie trzeba wręcz oczekiwać od sprzedawców takich cech, jak:- entuzjazm i pozytywne nastawienie – musi być przekonany, że jego oferta jest najlepsza dla klienta, gdyż nastawienie do towaru udziela się także klientowi. Pozytywny stosunek jest widoczny w zachowaniu, mowie,
- elastyczność w myśleniu i działaniu – każdy oczekuje indywidualnego traktowania,
- przyjazny sposób bycia – pozwala na łatwość, swobodę w nawiązywaniu kontaktów,
- pewność siebie – świadomość swojej wartości, którą daje wiedza i fachowość,
- czujność – wykorzystanie wszystkich nadążających się sytuacji, by doprowadzić do sprzedaży,
- rzetelność – klient jest szczególnie wyczulony na to, co mu się obiecuje,
- kultura osobista i inteligencja,
- wiedza o produkcie i jego dostępności w innych sklepach, a także opiniach klientów,
- umiejętność aktywnego słuchania,
- umiejętne prowadzenie rozmowy w celu rozwiani wątpliwości klienta,
- umiejętność sprawienie dobrego, pierwszego wrażenia.